Forum Indeks
Forum for E-skakklubben

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Brikkernes værdi

Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Teori, skaktips og læringsobjekter
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

Indmeldt: 03. nov 2004
Geografisk sted: Tilst

IndlægSkrevet: Tirs apr 18, 2006 21:47    Emne: Brikkernes værdi Besvar, med citat

Nu er mine børn ved at lære skak, og de får videreført, hvad jeg selv lærte til skoleskak, og selv har undervist andre skoleskakelever i, nemlig brikkernes værdi.

Som en god tommelfingerregel siger man, at løberen og springeren er ca. 3-3½ bønder værd, tårnet 5 bønder og dronningen 9 bønder.

Reglen holder i mindst 95 % af tilfældene!

Nu er studiet om gode og dårlige springere og løbere en hel videnskab i sig selv, men hvordan kan det egentlig være, at i langt de fleste tilfælde, er de to brikker lige meget værd, til trods for deres forskelligheder?

Er der nogen, der har hørt nogle gode bud herpå?

"Hvis du føler dig træt og uduelig, så husk på, at du en gang var den bedste og hurtigste blandt millioner af sædceller!"

"Never judge a man until you have walked a mile in his moccasines" (Gl. apache-ord)
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Frode Benedikt Nielsen
Site Admin

Indmeldt: 14. jan 2005
Geografisk sted: Frederiksberg Skakforening af 1920

IndlægSkrevet: Tirs apr 18, 2006 23:36    Emne: Besvar, med citat

Bobby Fischer giver i sin lærebog løberen 3,25. Det er ikke noget jeg har set andre steder, men det har til tider givet mig en sjov lyst til at afvikle springere for løbere. Det bør du ikke lære dine unger. Men jeg mener alligevel Bobby har en pointe. Et løberpar er (næsten) altid stærkest.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Jakob Pilsgaard
Site Admin

Indmeldt: 05. nov 2004
Geografisk sted: København V

IndlægSkrevet: Ons apr 19, 2006 8:32    Emne: Besvar, med citat

Forskellen ses vel især i matsætningens kunst. Mat med to løbere kan de fleste klare, matsætning med springer og løber er det absolut ikke alle der kan (jeg ved ikke om jeg stadig kan huske det) og matsætning med to springere, er der vist meget få der kan klare Confused

Jakob
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

Indmeldt: 03. nov 2004
Geografisk sted: Tilst

IndlægSkrevet: Ons apr 19, 2006 8:44    Emne: Besvar, med citat

Bortset fra, at der findes et hav af både midt- og slutspil, hvor springeren klart er stærkere end løberen...!
I anden tråd har jeg tidligere demonstreret springerens overlegenhed!
Springeren har nemlig den kæmpe fordel, at den kan skifte feltfarve!

Men tilbage til spørgsmålet: hvad er det, der gør, at to så forskellige brikker har nogenlunde samme værdi?

Er der nogen, der tør give et bud, eller har set et på nettet/i en lærebog?

"Hvis du føler dig træt og uduelig, så husk på, at du en gang var den bedste og hurtigste blandt millioner af sædceller!"

"Never judge a man until you have walked a mile in his moccasines" (Gl. apache-ord)
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Preben Høj

Indmeldt: 22. sep 2005

IndlægSkrevet: Ons apr 19, 2006 15:44    Emne: Besvar, med citat

Det er jo svært at give et entydigt svar på Michael !

Det fundamentale omkring vurderingen af en springer eller løbers værdi - må jo hele tiden sammenholdes med hvad der ellers er af materiale på brættet.

Og det må være nemmest at starte "baglæns" - altså fra situationer, hvor der udover konger er meget få brikker på "banen".

En løber eller springer alene er jo intet værd - her vil en bonde endda nogen gange være nok til at vinde over en springer eller løber.

Og som du selv har været inde på - så er selv to springere alene værdiløse - selv en bonde vil i nogle tilfælde være bedre.

Man kunne fortsætte systematisk - og f.eks. sammenligne en springer eller løber mod bønder, eller en springer eller løber mod et tårn .......og i det hele taget overveje hvilke brikker springer og løber arbejder bedst sammen med i angreb og forsvar....

Jeg synes det er vanskeligt, at komme med en definition og værdisætning - uden man samtidig spørger - under hvilke omstændigheder - åbningsspil, midtspil, slutspil, bondestruktur......

Men du søger måske mere efter nogle fornuftige formuleringer - som du kan bruge til pædagogiske formål - dine poder m.fl. !?

Jeg tror forøvrigt, at børn og andre nybegyndere lærer spillet lettest - hvis man lægger hovedvægten på få brikker - og får en grundlæggende fornemmelse for de enkelte brikkers egenskaber/muligheder.

-------------------------------------------------------------------------------------

En hollands psykolog lavede for mange år side, en række undersøgelser over tankeprocesser i forbindelse med skak.

Han skrev et større værk om sine resultater - og bl.a. husker jeg en test han havde udviklet/brugt til at teste folks spillestyrke - og blandt deltagerne i denne test var der både stormestre og mindre øvede spillere.

Testen går ud på at beherske springeren - og testresultaterne fra undersøgelserne, gav næsten entydigt svar på skakspilleres styrke/talent.

Man tager et skakbræt - placerer fire hvide bønder på b2,d2,f2,h2 og fire sorte bønder på b7,d7,f7,h7 (såvidt jeg husker er det placeringen af bønderne) - dernæst tager man en springer, og stiller den på a1.

Nu skal "testpersonen" så passere alle mulige felter fra a1,b1,c1 ..og ned til h8 - man må ikke stille springeren i slag undervejs(det giver minus 1 minut såvidt jeg husker) - felterne skal tages række for række, så efter h1 skal man videre til g2,e2,c2,a2...

Og testen udføres med ur - og igen såvidt jeg husker - så præsterede IGM Hort, at gennemføre vandringen på lidt under 2 minutter !?

-------------------------------------------------------------------------------------

Fandt lige titel på bogen:
Adrian de Groot:
Thought and Choice in Chess

Og endnu en test for mere øvede spillere:

Citat:
In his book Thought and Choice in Chess, Dutch master and psychologist Adrian de Groot describes how he extended and refined this experiment. He also showed a series of chess positions to a panel composed of four chess players for a few seconds only. Grandmaster Euwe and Master de Groot were very good at this - almost perfect (93%) - whereas other players (an expert and a club player) were much worse (68% and 51%), getting no position entirely right. de Groot talks about a "gulf that separates the master from the non-master".

Tilbage til dit emne Michael.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Teori, skaktips og læringsobjekter Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Side 1 af 1

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum