Forum Indeks
Forum for E-skakklubben

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Russisk med 5 Sc3

Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Teori, skaktips og læringsobjekter
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Byrial Jensen

Indmeldt: 26. dec 2005
Geografisk sted: Viborg

IndlægSkrevet: Lør mar 04, 2006 8:27    Emne: Russisk med 5 Sc3 Besvar, med citat

Preben Høj skrev:
Og en advarsel til tilhængere af Russisk - 5. Sc3! er tæt på at gendrive varianten 1. e4,e5 2. Sf3,Sf6 3. Sxe5,d6 4. Sf3,Sxe4 5. Sc3!

Let at spille som hvid - og sort for ikke nogen chancer for fordel f.eks:

5. -,Sxc3 6. dxc3,Le7 7. Lf4,0-0 8. Dd2 - hvid rokerer langt, og spiller h4+Ld3, truer mange gange med at ofre g-bonden med g4 - og hvis sort spiller Lg4 er hvid glad, da han gerne vil besvare Lxf3 med gxf3.[/b]

Citatet stammer fra emnet "En lille leg".

Her er min skakforståelse vist desværre ikke god nok. Vil sort normalt ikke bare kunne tage h4 med løberen på e7 dækket af dronningen på d8. Og hvorfor er hvid glad for en isoleret dobbeltbonde på f2 og f3? Jeg kunne vældig godt tænke mig at se nogle instruktive eksempelpartier med denne åbning hvor hvid med fordel åbner g-linjen.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Frode Benedikt Nielsen
Site Admin

Indmeldt: 14. jan 2005
Geografisk sted: Frederiksberg Skakforening af 1920

IndlægSkrevet: Lør mar 04, 2006 9:02    Emne: Re: Russisk med 5 Sc3 Besvar, med citat

Byrial Jensen skrev:
Preben Høj skrev:
Og en advarsel til tilhængere af Russisk - 5. Sc3! er tæt på at gendrive varianten 1. e4,e5 2. Sf3,Sf6 3. Sxe5,d6 4. Sf3,Sxe4 5. Sc3!

Let at spille som hvid - og sort for ikke nogen chancer for fordel f.eks:

5. -,Sxc3 6. dxc3,Le7 7. Lf4,0-0 8. Dd2 - hvid rokerer langt, og spiller h4+Ld3, truer mange gange med at ofre g-bonden med g4 - og hvis sort spiller Lg4 er hvid glad, da han gerne vil besvare Lxf3 med gxf3.[/b]

Citatet stammer fra emnet "En lille leg".

Her er min skakforståelse vist desværre ikke god nok. Vil sort normalt ikke bare kunne tage h4 med løberen på e7 dækket af dronningen på d8. Og hvorfor er hvid glad for en isoleret dobbeltbonde på f2 og f3? Jeg kunne vældig godt tænke mig at se nogle instruktive eksempelpartier med denne åbning hvor hvid med fordel åbner g-linjen.

I de c. 10 år hvor jeg spillede russisk med sort er jeg kun en enkelt gang kommet ud fra varianten. At jeg tabte partiet mod en jævnbyrdig modspiller havde intet med åbningen at gøre. I det pågældende parti fik jeg rokeret langt som sort, hvilket er en helt anden idé en den Preben fremkommer med.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Preben Høj

Indmeldt: 22. sep 2005

IndlægSkrevet: Lør mar 04, 2006 10:17    Emne: Besvar, med citat

Nu skal man jo ikke røbe alle sine hemmeligheder - men som Frode nævner, så er der jo flere muligheder for sort - og det er der også for hvid.

Og den plan jeg skitserer, er jo betinget af en kort rokade fra sorts side.

1. e4 e5 2. Sf3 Sf6 3. Sxe5 d6 4. Sf3 Sxe4 5. Sc3 Sxc3 6. dxc3

Hvis vi kalder dette grundstillingen i varianten - så kan man jo senere kigge på 5. - Sf6?!

Vi kan nu arbejde os ind på nogen af "hemmelighederne" - hvis jeg spiller hvid - så må interesserede foreslå alle alternative sorte svar, og jeg vil så komme med et træk eller to på disse alternativer.

Varianttræet bliver måske ret så omfattende - men hvis vi starter med 6. - Le7 - så kan vi vende tilbage til 6. - Sc6 / 6. - Sd7 senere !?

6. - Le7 7. Lf4
6. - Le7 7. Le3
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Tobias.S

Indmeldt: 03. sep 2005

IndlægSkrevet: Lør apr 29, 2006 22:47    Emne: Besvar, med citat

5.Sc3 er helt klart stærkere end hovedvarianten, det er vist kendt som "nimzowitsch varianten"
5.-Sxc3 6.dxc3 Le7 7.Lf4 med Dd2 + muligt Lc4 Shirov har spillet dette et par gange.
Et meget aktivt modspil

Vh. Tobias
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Yahoo Messenger MSN Messenger
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

Indmeldt: 03. nov 2004
Geografisk sted: Tilst

IndlægSkrevet: Lør apr 29, 2006 23:29    Emne: Besvar, med citat

Har spillet det to gange mod Preben nu, det ene parti kører stadig, så ingen kommentarer til det...!

http://eskak.dk/parti.php?gid=53581

http://eskak.dk/parti.php?gid=52862 er færdigt, og må gerne kommenteres.

Jeg kunne ikke drømme om at slå på c3.
Minder om en variant i Aljechins Forsvar, hvor sort bare bliver løbet over ende, uden modspil...!

"Hvis du føler dig træt og uduelig, så husk på, at du en gang var den bedste og hurtigste blandt millioner af sædceller!"

"Never judge a man until you have walked a mile in his moccasines" (Gl. apache-ord)
Tilbage til toppen
Frode Benedikt Nielsen
Site Admin

Indmeldt: 14. jan 2005
Geografisk sted: Frederiksberg Skakforening af 1920

IndlægSkrevet: Lør apr 29, 2006 23:43    Emne: Besvar, med citat

Michael D. F. Sørensen skrev:
Har spillet det to gange mod Preben nu, det ene parti kører stadig, så ingen kommentarer til det...!

http://eskak.dk/parti.php?gid=53581

http://eskak.dk/parti.php?gid=52862 er færdigt, og må gerne kommenteres.

Jeg kunne ikke drømme om at slå på c3.
Minder om en variant i Aljechins Forsvar, hvor sort bare bliver løbet over ende, uden modspil...!

Noget jeg ofte har haft problemer med i den type stillinger er et tidligt d5 for hvid, jeg går ud fra at Preben har en bagtanke med at undlade dette.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Henrik Petersen

Indmeldt: 02. aug 2005

IndlægSkrevet: Ons dec 06, 2006 18:25    Emne: Besvar, med citat

Hvordan går det med denne variant. Jeg har selv spillet den et par gange uden at jeg har fået det store ud af det.
Jeg har også set at Preben er holdt op med at spille den mod Michael. Er varianten i krise eller hva....

Nogen der har nogle analyser på nettet, eller nogle instruktive partier.
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

Indmeldt: 03. nov 2004
Geografisk sted: Tilst

IndlægSkrevet: Ons dec 06, 2006 22:11    Emne: Besvar, med citat

Henrik Petersen skrev:
Jeg har også set at Preben er holdt op med at spille den mod Michael. Er varianten i krise eller hva....

Det skal nok nærmere ses som udtryk for, at Preben varierer sine åbninger mod samme spiller en smule...?!

"Hvis du føler dig træt og uduelig, så husk på, at du en gang var den bedste og hurtigste blandt millioner af sædceller!"

"Never judge a man until you have walked a mile in his moccasines" (Gl. apache-ord)
Tilbage til toppen
Preben Høj

Indmeldt: 22. sep 2005

IndlægSkrevet: Ons dec 13, 2006 6:17    Emne: Besvar, med citat

Her er lidt om 5. Sc3:

http://www.deep-chess.de/theory/Ausgabe1/Ausgabe_1.pdf

Dette er kun et udpluk af varianten - her dog kun med 5. Sc3 Sf6 6. d4 Le7 7. Lg5!?
Tilbage til toppen
Henrik Petersen

Indmeldt: 02. aug 2005

IndlægSkrevet: Ons dec 13, 2006 20:36    Emne: Besvar, med citat

Preben Høj skrev:
Her er lidt om 5. Sc3:

http://www.deep-chess.de/theory/Ausgabe1/Ausgabe_1.pdf

Dette er kun et udpluk af varianten - her dog kun med 5. Sc3 Sf6 6. d4 Le7 7. Lg5!?

Spændende læsning, jeg tror ikke varianten kommer på hylden alligevel. Jeg giver den lige et par chancer mere, måske kan jeg komme til at forstå den bedre efter læsningen af denne artikel.

Iøvrigt en god hjemmeside, som jeg ikke har set før!
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Teori, skaktips og læringsobjekter Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Side 1 af 1

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum