Forum Indeks
Forum for E-skakklubben

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Mere præcis beskrivelse af reglerne

Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Forbedringsforslag
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Frode Benedikt Nielsen
Site Admin

Indmeldt: 14. jan 2005
Geografisk sted: Frederiksberg Skakforening af 1920

IndlægSkrevet: Fre dec 15, 2006 13:23    Emne: Mere præcis beskrivelse af reglerne Besvar, med citat

Se fx dette parti http://www.eskak.dk/parti.php?gid=71401 det er igang og må ikke kommenteres.

Men det illustrerer vel meget godt, hvorfor en mere præcis beskrivelse af skakspillets regler ville være passende.
Byrial Jensen

Indmeldt: 26. dec 2005
Geografisk sted: Viborg

IndlægSkrevet: Fre dec 15, 2006 15:46    Emne: Besvar, med citat

EDIT: Da der har været kritik af mit indlæg, sletter jeg hermed det forrige indhold som blev skrevet i god tro. Jeg vil uddybe nærmere privat eller når det parti som der henvises til, er afsluttet efter alles mening.

Sidst rettet af Byrial Jensen Fre dec 15, 2006 23:36, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Ivan Madsen

Indmeldt: 12. maj 2006
Geografisk sted: Borup

IndlægSkrevet: Fre dec 15, 2006 23:29    Emne: Besvar, med citat

Så må vi jo have tråden slettet - det er helt fint, der er en, der vil tage et problem op, men offentligt at henvise til et igangværende parti er lige i overkanten, når det i den grad inviterer til kommentarer af den ene eller anden slags. Jeg ved godt, hvad jeg ville dømme - det lærte jeg af Svend Pedersen tilbage i ca. 1977.
Jørgen Toldsted

Indmeldt: 13. feb 2006
Geografisk sted: Hillerød

IndlægSkrevet: Lør dec 16, 2006 14:51    Emne: Besvar, med citat

Her vil det være relevant at en turneringsleder greb ind.

På e-skak er det jo ikke så let at tilkalde en turneringsleder. Og jeg er næppe den eneste, der var lang tid om at fatte, at man kan bruge "fejlmeld" til dette.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Byrial Jensen

Indmeldt: 26. dec 2005
Geografisk sted: Viborg

IndlægSkrevet: Lør dec 16, 2006 18:47    Emne: Besvar, med citat

Da det referede parti nu er afsluttet, vil jeg igen gengive den tekst som jeg originalt skrev i indlægget dateret 15. decmber 2006 kl.15:46:

Jeg skrev:
For mig at se kommer sort med et berettiget remiskrav i fornindelse med sit træk nr. 82. Stillingen efter det træk er den samme som efter sorts træk nr. 78 og 80 med samme spiller (hvid) i trækket. Partiet skulle være endt der.

For at uddybe: Sort havde et berettiget remiskrav pga. stillingsgentagelse efter træk 82, og han gjorde tydeligt opmærksom på kravet i den tilhørende kommentar til trækket i partiet. Derfor mente jeg at hvid havde pligt at acceptere kravet, og at partiet sådan set allerede var afgjort på pågældende tidspunkt selvom hvid imod reglerne havde spillet videre. Eller med andre ord: Jeg mener ikke at jeg kommenterede et parti som var i gang på tidspunktet for kommentaren.

Men Frode har i øvrigt ganske ret i at det parti er et godt eksempel på at kendskabet til skakspillets regler er mangelfuldt.
Tilbage til toppen
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

Indmeldt: 03. nov 2004
Geografisk sted: Tilst

IndlægSkrevet: Lør dec 16, 2006 19:09    Emne: Besvar, med citat

Principielt enig med Byrial, men for at undgå misforståelser, så bør folk:

a) fejlmelde partiet for at kræve remis´en (kan sidestilles med at tilkalde TL) og/eller

b) sende en besked med linket til partiet til Brian.

Derudover synes jeg bestemt ikke, der er tale om særlig sportslig optræden jvf. den ene spillers sprogbrug!
Det sidste vil jeg hermed opfordre Brian til at undersøge nærmere.

"Hvis du føler dig træt og uduelig, så husk på, at du en gang var den bedste og hurtigste blandt millioner af sædceller!"

"Never judge a man until you have walked a mile in his moccasines" (Gl. apache-ord)
Tilbage til toppen
Frode Benedikt Nielsen
Site Admin

Indmeldt: 14. jan 2005
Geografisk sted: Frederiksberg Skakforening af 1920

IndlægSkrevet: Lør dec 16, 2006 19:39    Emne: Besvar, med citat

Nu er partiet færdigspillet.

Den praksis MDFS beskriver skal naturligvis suppleres med at man gør som spilleren her - tilbyder remis og kundgør kravet, SAMT undlader at trække såfremt modstanderen ikke vil acceptere kravet.

TL kan altid dømme det remis efterfølgende, men man kan ikke gøre begge dele.

Endvidere bør det fremgå centralt af reglerne i eskak.

I det aktuelle parti påstår den ene, at han flere gange har været ude for at man ikke kan kræve remis. Jeg finder det højst uheldigt med to regelsæt - et for os der kan/kender reglerne og et for resten.
Ivan Madsen

Indmeldt: 12. maj 2006
Geografisk sted: Borup

IndlægSkrevet: Lør dec 16, 2006 19:46    Emne: Besvar, med citat

Den korte variant - hvis stillingen skulle opstå for tredie gang, så lad for pokker være med at trække. Fortæl, hvad du vil gøre og kald på TL! Hvis du trækker IRL (i virkeligheden) har du forspildt dine rettigheder, det var hvad Svend lærte mig tilbage i ca. 1977, da min holdkammerat udførte trækket og krævede remis (det kostede et halvt point, da modstanderen blev "vækket").
Her på e-skak må situationen som jeg kan læse være: Udfør trækket sammen med et remistilbud og en "hilsen" om at nu er det remis. Hvis dette ikke accepteres skriv til Brian/adm uden at trække. Det haster vel med at få dette præciseret i forholdsvis let tilgængelige regelsæt.
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

Indmeldt: 03. nov 2004
Geografisk sted: Tilst

IndlægSkrevet: Lør dec 16, 2006 22:47    Emne: Besvar, med citat

Jo, der har flere gange været efterlyst et regelsæt for eskak, og Brian har også spurgt, om der var nogen, der ville lave et udkast til, hvor reglerne bør afvige fra de almindelige regler pga. eskakkens særlige natur sammenlignet med almindelig nærskak, men ingen har endnu meldt sig til dette job...?!

"Hvis du føler dig træt og uduelig, så husk på, at du en gang var den bedste og hurtigste blandt millioner af sædceller!"

"Never judge a man until you have walked a mile in his moccasines" (Gl. apache-ord)
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Forbedringsforslag Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Side 1 af 1

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum