Forum Indeks
Forum for E-skakklubben

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Alternativ til KO

Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Forbedringsforslag
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Henrik Lilleholt

Indmeldt: 14. mar 2005

IndlægSkrevet: Man jan 15, 2007 22:18    Emne: Alternativ til KO Besvar, med citat

Den megen snak og diskussion omkring ko-formen, har givet mig en ide til et alternativ til ko-tuneringen.

Der er mange inkl. undertegnet der ikke er meget for betænkningstiden i omkampene - men der er også mange som spiller med, hvilket tyder på at der også er mange som synes det er fint. Jeg synes også at det passer godt til den tuneringsform.

Et alternativ kunne være en 8 runders monradtunering, med en betænkningstid på 15 dage.
8 rundersmonrad tunering med 100-200 spillere ville selvfølgelig give en masse ligestillinger når runden er slut. Men hvis man i den næste tunering har sine point med sig, og hvis der kan spilles måske 6-8 tuneringer på et år, vil man på den måde kunne finde en årsmester "MONDRAD MESTER".

Jeg kunne forstille mig at det ville give en spændende tuneringsform, bl.a. fordi de førende spillere på en måde vil komme til at holde hinanden i skak. Dette vil give mulighed for et nedenfrakommende angreb. måske endda også hvis du ikke har været med i alle tuneringerne.

Der er sikkert mange detaljer jeg ikke har tænkt på, men det er en ide.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Frode Benedikt Nielsen
Site Admin

Indmeldt: 14. jan 2005
Geografisk sted: Frederiksberg Skakforening af 1920

IndlægSkrevet: Man jan 15, 2007 22:55    Emne: Besvar, med citat

Ideen er god og ikke helt ny

http://eskak.dk/BB/viewtopic.php?t=189
Henrik Lilleholt

IndlægSkrevet: Tirs jan 16, 2007 21:22    Emne: Besvar, med citat

Tak Frode det havde jeg ikke set - men det er rart at vide at der er andre der også synes at det kan være en spændende tuneringsform, og det lyder til at det måske er muligt, under de rette betingelser.
Tilbage til toppen
Frode Benedikt Nielsen
Site Admin

IndlægSkrevet: Tirs jan 16, 2007 21:39    Emne: Besvar, med citat

Tja - den største hurdle er et rundelægningsprogram. Efter et par år kan vi sagtens risikere mere end 512 deltagere.
Leif Buch

Indmeldt: 13. mar 2005
Geografisk sted: Falster

IndlægSkrevet: Tirs jan 16, 2007 21:56    Emne: Besvar, med citat

Frode Benedikt Nielsen skrev:
Tja - den største hurdle er et rundelægningsprogram. Efter et par år kan vi sagtens risikere mere end 512 deltagere.

Vil det blive et problem?? Det kan jeg ikke lige få øje på.

Har i skoleskakkens velmagts dage haft en gruppe med 176 deltagere.
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

Indmeldt: 03. nov 2004
Geografisk sted: Tilst

IndlægSkrevet: Tirs jan 16, 2007 22:03    Emne: Besvar, med citat

Problemet bliver, hvis topspillerne ikke kommer til at mødes...!

Ellers vil det i modsat fald kræve mange flere runder...?

Netop i skoleskak kan jeg huske en turnering, hvor to spillere endte på 6 af 7 points på en delt førsteplads - uden at mødes!!

Jeg har selv prøvet at dele en førsteplads med 5 af 7, uden at vi mødtes...!?

"Hvis du føler dig træt og uduelig, så husk på, at du en gang var den bedste og hurtigste blandt millioner af sædceller!"

"Never judge a man until you have walked a mile in his moccasines" (Gl. apache-ord)
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Frode Benedikt Nielsen
Site Admin

IndlægSkrevet: Tirs jan 16, 2007 22:11    Emne: Besvar, med citat

Leif Buch skrev:

Vil det blive et problem?? Det kan jeg ikke lige få øje på.

Har i skoleskakkens velmagts dage haft en gruppe med 176 deltagere.

Der er i år 259 spillere på eskak, der har spillet KO og 494 i alt gennem årene. Eskak får for hver dag flere og flere nye brugere - det som jeg oprindeligt foreslog var en form for evighedsturnering, hvor man hver 30./60. dag starter en ny runde, for alle der er tilmeldt/ikke afmeldt inden en bestemt dag.

For at sikre en stabil afvikling er det helt nødvendigt med en meget automatiseret rundelægning. Selv om man sikkert godt kan lokke enkelte ildsjæle til at lægge noget sådant i hånden, vil det være næsten uoverstigeligt at skulle skrive 200 rundekort i hånden efter runde 7!

Når jeg nævner de +512 er det fordi jeg ved at nogle programmer kun er lavet til et begrænset antal deltagere.
Byrial Jensen

Indmeldt: 26. dec 2005
Geografisk sted: Viborg

IndlægSkrevet: Tirs jan 16, 2007 22:53    Emne: Besvar, med citat

Jeg synes også at ideen er god. Og jeg vil gerne om muligt bidrage med at skrive noget program til rundelægning.

Jeg forstår bare ikke det med evighedsturnering. På et tidspunkt har alle de stærkeste spillere mødt hinanden, og så kan runderne gå hen og blive kedelige. Og efter rigtig mange runder har alle mødt hinanden og hvad så?
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Henrik Lilleholt

IndlægSkrevet: Ons jan 17, 2007 10:34    Emne: Besvar, med citat

I stedet for en evighedstunering kunne man forstille sig en årstunering med ca. 6-8 tuneringer af 8 runder. Hvis problemet er at der er for mange spillere i en tunering kunne man måske dele den op på følgende måde:

Flere puljer med 30 spillere i hver (der var vist en der havde et program der kunne lægge disse runder)

1. tunering: bliver lagt ved lodtrækning
2. tunering: de 30 spillere med flest point efter første tunering kommer i "gruppe" 1. de 30 næste spillere i gruppe 2. osv.
3. tunering: ens samlede pointsum afgør hvilken gruppe man kommer i
4. på samme måde som i 3.
5. osv.
.
. vinderen er selvfølgelig den med flest point i alt

på den måde vil spillere kunne rykke op og ned efter hver tunering og de bedste spillere vil komme til at møde hinanden (måske mere end en gang over hele årstuneringen)
Tilbage til toppen
Claes Scherwin

Indmeldt: 02. nov 2004
Geografisk sted: Fredensborg, Nordsjælland

IndlægSkrevet: Ons jan 17, 2007 22:24    Emne: Besvar, med citat

Jeg bryder mig personligt ikke meget om monrad systemet i store opens, da det alt for ofte hjælper at tabe i første runde, så vil jeg hellere foretrække nordisk schweizer eller alm schweizer.
For hvis vi deler det op med ca. 30 deltager, så kan jeg komme med endnu et eksempel på, at 1 og 2 ikke mødes, trods 7/8 og 6½/8.
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Frode Benedikt Nielsen
Site Admin

IndlægSkrevet: Tors jan 18, 2007 11:17    Emne: Besvar, med citat

Claes Scherwin skrev:
Jeg bryder mig personligt ikke meget om monrad systemet i store opens, da det alt for ofte hjælper at tabe i første runde, så vil jeg hellere foretrække nordisk schweizer eller alm schweizer.
For hvis vi deler det op med ca. 30 deltager, så kan jeg komme med endnu et eksempel på, at 1 og 2 ikke mødes, trods 7/8 og 6½/8.

Schweizer (og nordisk) giver c. samme problemer. Se fx Johnny Hector i Copenhagen Open 2006 eller Emanuel Berg i den netop afsluttede Rilton Cup. De taber første runde, men er begge meget tæt på en delt førsteplads.
Henrik Lilleholt

IndlægSkrevet: Tors jan 18, 2007 11:33    Emne: Besvar, med citat

Claes Scherwin skrev:

Men kommer de vel til at møde hinanden i en af de næste tuneringsrunder, hvis man følger det system jeg har beskrevet i tidligere indlæg.
Tilbage til toppen
Claes Scherwin

Indmeldt: 02. nov 2004
Geografisk sted: Fredensborg, Nordsjælland

IndlægSkrevet: Tors jan 18, 2007 16:56    Emne: Besvar, med citat

Schweizer (og nordisk) giver c. samme problemer. Se fx Johnny Hector i Copenhagen Open 2006 eller Emanuel Berg i den netop afsluttede Rilton Cup. De taber første runde, men er begge meget tæt på en delt førsteplads.

De vil selvfølgelig have lidt lettere vej, men ikke nær så let som i en monrad! Da man i schweizer turneringer er ligeglad med, hvordan man er nåede de 5/7

I øvrigt kan chessmanager bruges til monrad 30-mandsgrupper, da den kan tage fra 6-30 spillere med 5-15 runder
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Forbedringsforslag Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Side 1 af 1

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum