Forum Indeks
Forum for E-skakklubben

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Der er håb endnu

Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Skaknyheder og andre links
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Hans Nissen

Indmeldt: 03. jan 2005

IndlægSkrevet: Fre okt 07, 2005 14:19    Emne: Der er håb endnu Besvar, med citat

Iflg. Elkhonon Goldberg kan selv "gamle" hjerner trænes til bedre opfattelse end da de var yngre. Dette angives i bogen "THE WISDOM PARADOX: How Your Mind Can Grow Stronger as Your Brain Grows Older"

Læs mere på ->

http://www.elkhonongoldberg.com/
Preben Høj

Indmeldt: 22. sep 2005

IndlægSkrevet: Søn okt 09, 2005 16:44    Emne: Besvar, med citat

Interessant emne for os halvgamle knarker !

Jeg tror fuldt og fast på at menneskets hjerne kan rehabiliteres gennem den rette daglige hjernegymnastik - uanset om vi snakker alder eller skader på hjernen.

Jeg hørte en dokumentarudsendelse P1 - "Carmen Diaz er da rød".
Den handlede om en kvinde i 30èrne - som i sin barndom havde været ude for en trafikulykke, hvor hun fik åbent kraniebrud og alvorlige hjerneskader.
Efter ulykken kunne hun ikke huske på normal vis. Men hun lærte sig en teknik, hvor hun systematiserede sin hukommelse ved hjælp af farver.

Og det var utroligt hvad hun kunne erindre sig - men hun skulle hele tiden bruge farver for at finde frem til alt, som var lagret i hendes hukommelse. F.eks. kunne hun ikke skelne mandag fra fredag - uden brug af blå for mandag og grøn for fredag etc.

Og til sidst en sjov og desværre ikke så udbredt en teknik - til at vedligeholde sin hjerne og motorik. Men måske noget man skulle satse mere på i mange forbindelser !?
De fleste mennesker skriver med den ene hånd - men mange forsøg har vist, at hjernen bliver mere fleksibel - hvis man lærer sig at skrive med begge hænder.
Og som gammel boldspiller - har det altid undret mig at selv fodbold- og håndboldspillere i verdensklasse ikke er istand til at bruge begge ben/arme.
I min ungdomstid i Frederikshavn lærte vores fodboldtræner os tidligt at bruge begge ben. Vi havde mange træningspas, hvor det i det første kvarter var forbudt at bruge højre - og det næste kvarter var det venstre.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Skaknyheder og andre links Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Side 1 af 1

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum