Forum Indeks
Forum for E-skakklubben

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Fritz og ratingtal på ply-basis - hjælp ønskes!

Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Teori, skaktips og læringsobjekter
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Jens Bjørklund

Indmeldt: 20. feb 2006

IndlægSkrevet: Lør feb 25, 2006 19:05    Emne: Fritz og ratingtal på ply-basis - hjælp ønskes! Besvar, med citat

---Slettet---

Sidst rettet af Jens Bjørklund Man feb 27, 2006 18:00, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Hans Nissen

Indmeldt: 03. jan 2005

IndlægSkrevet: Lør feb 25, 2006 20:18    Emne: Besvar, med citat

Hej Jens – det ser spændende ud. Men jeg har nogle indvendinger.

Hvis du får gennemført projektet vil du ”kun” sidde tilbage med en ”Fritz-målepind”. Dvs. en rating for, hvordan man spiller mod Fritz. Denne kan selvfølgelig sammenlignes mellem spillerne mellem kød og blod – men giver nødvendigvis ikke den store mening i forhold til deres indbyrdes styrke.

Frizt har en unik spillestil. Spillere af kød og blod har vidt forskellige spillestile. Klassisk eksempel er den positionelle mod den taktiske. Selvom man spiller en million partier mod Fritz vil ”modstanden” altid være stærkt taktisk præget. Selv på store ply-dybder. (Fritz KAN ikke lægge planer – kun kigge ud og vurdere stillingerne efter x-antal ply).

Det er ikke helt ukendt, at en given spiller har ”taget” på en anden … selvom det ud fra ratingforskellen burde være et helt andet forhold.

Hvis man forestillede sig, at en spiller kun spillede i et vacum imod Fritz og opnåede 1900 i rating ville denne spiller meget sandsynligt få et ”chok”, når han pludselig mødte ”rigtige” mesterspillere.

Ta’ en spiller som Peter Heine. Analyser hans partier med Fritz og prøv at sammenlign med PH’s egne analyser, tanker og ideer (f. eks fra Skakbladet). Der er generelt himmelvid forskel på, hvordan en GM og så Fritz ville tackle en position i et givent parti.

Just my 2 cents.

1/ Jeg erindre ikke nogensinde at have set “ratingtal” baseret på plydybder. (Jeg har været en meget stor computerskakentusiast i små 10 år)

2/ Jeg har svært ved præcist at se, hvad nytten skulle være med denne ”målepind” i forhold til undervisningsbrug. Man fokuserer ikke på styrketal i (god) skakundervisning – men på specifikke temaer.

3/ Hvordan har du helt specifikt tænkt dig, at det hele skulle foregå?

PS – Håber ikke at dette fremstår for negativt … for du har pirret min nørdede interesse!
Jens Bjørklund

IndlægSkrevet: Lør feb 25, 2006 21:28    Emne: Besvar, med citat

---Slettet---

Sidst rettet af Jens Bjørklund Man feb 27, 2006 18:00, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Hans Nissen

IndlægSkrevet: Lør feb 25, 2006 23:17    Emne: Besvar, med citat

Helt fint for mig ... men jeg synes det "vigtige" bør holdes f. eks her på forum, så alle kan få "glæde" af det.
Sander Ehmsen

Indmeldt: 11. nov 2004
Geografisk sted: 5230 Odense M.

IndlægSkrevet: Lør feb 25, 2006 23:35    Emne: Besvar, med citat

ply er jo et meget akavet begreb - så lethåndtereligt, men så svært at se i sit eget spil.

I en forceret stilling kan mange regne 5-6-7 træk frem. Mens det er noget sværere i åbningsspillet.

Aprospros åbningsspillet, så er Fritz heller ikke så menneskeagtig. Folk der ynder Kongeindisk, vil da ikke spille d5 på 1d4-Sf6-2Sc3 Men Fritz gør det, for det står i dens åbningsrepotiore.

Det er svært at calculere med Fritz, men den er meget god til at finde blunders Smile.
Hans Nissen

IndlægSkrevet: Søn feb 26, 2006 0:46    Emne: Besvar, med citat

Sander Ehmsen skrev:
Aprospros åbningsspillet, så er Fritz heller ikke så menneskeagtig. Folk der ynder Kongeindisk, vil da ikke spille d5 på 1d4-Sf6-2Sc3 Men Fritz gør det, for det står i dens åbningsrepotiore.

Så kan du jo ændre dens åbningbog.
Frode Benedikt Nielsen
Site Admin

Indmeldt: 14. jan 2005
Geografisk sted: Frederiksberg Skakforening af 1920

IndlægSkrevet: Søn feb 26, 2006 10:55    Emne: Besvar, med citat

Sander Ehmsen skrev:
ply er jo et meget akavet begreb - så lethåndtereligt, men så svært at se i sit eget spil.

I en forceret stilling kan mange regne 5-6-7 træk frem. Mens det er noget sværere i åbningsspillet.

Det er svært at calculere med Fritz, men den er meget god til at finde blunders Smile.

Hvordan vil du helt præcis havne i kongeindisk efter 2. Sc3???
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Sander Ehmsen

IndlægSkrevet: Søn feb 26, 2006 12:21    Emne: Besvar, med citat

Frode Benedikt Nielsen skrev:

Hvordan vil du helt præcis havne i kongeindisk efter 2. Sc3???

Det kan man jo heller ikke, men en, der spiller kongeindisk, vil nok stadig spille g6, og man vil så ganske fornuftigt kunne placere sin løber på c4 og så få den med i angrebet på den ´tydeligt´ svækkede kongestilling.
Jens Bjørklund

IndlægSkrevet: Søn feb 26, 2006 17:48    Emne: Besvar, med citat

---Slettet---

Sidst rettet af Jens Bjørklund Man feb 27, 2006 18:01, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Sander Ehmsen

IndlægSkrevet: Søn feb 26, 2006 18:00    Emne: Besvar, med citat

Det var i relation til emnet, men det blev nok ikke fanget.
Vi, der spiller skak, kender jo nok en del til hinanden. Jeg kender foreksempel mine klubkammeraters åbningsrepotiore. Derfor vil man søge fordel med foreksempel Sc3 istedet for c4 på Sf6.
Fritz derimod har ikke noget decideret foretrukne, den spiller det, den har lært giver den største værdi.
Derfor vil Fritz næsten altid få en edge i åbningen, fordi den ikke har nogle foretrukne mønstre. Derfor er det meget svært at give en decideret styrke ud fra ply, da åbningsspillet er forprogrammeret, og den derfor har en rutine.

Håber det kom igennem nu. Fed skrift, synes jeg, er uhøfligt i sådanne diskussioner!

Og jeg gav på intet tidspunkt udtryk for nogen holdning til åbninger, jeg gjorde kun opmærksom på, det er et problem.

Så en bedre tone er der hermed bedt om. Du spørger trods alt for at få hjælp!
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

Indmeldt: 03. nov 2004
Geografisk sted: Tilst

IndlægSkrevet: Søn feb 26, 2006 23:30    Emne: Besvar, med citat

Jens Bjørklund skrev:
Citat:

Det er svært at calculere med Fritz, men den er meget god til at finde blunders .

Jeg ser meget gerne at der holdes fast i emnet og ikke diskuteres holdninger til åbninger, dette må I starte op i en anden tråd.
Tak!

Andre indlæg til denne tråd der relatere til emnet er stadig velkomne.

Hilsen
Jens.

Hej Jens

Her i eskaks forum er der ofte en tendens til, at diskussionerne udvikler sig, og nogen gange, ja, så udvikler de sig måske en anelse for meget i en anden retning, andre gange er det helt OK, når alle har en fælles forståelse herfor.

Hvis du synes, diskussionen udvikler sig i en forkert retning, må du gerne sige dette her i forum eller henvende dig til en moderator, da det er helt i orden, at du gerne ser, at folk holder sig til emnet, men du behøver ikke at skrive det hverken fremhævet eller i en brysk tone.

M.v.h.

Moderator

"Hvis du føler dig træt og uduelig, så husk på, at du en gang var den bedste og hurtigste blandt millioner af sædceller!"

"Never judge a man until you have walked a mile in his moccasines" (Gl. apache-ord)
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Teori, skaktips og læringsobjekter Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Side 1 af 1

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum