Forum Indeks
Forum for E-skakklubben

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Boganmeldelser
Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Teori, skaktips og læringsobjekter
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Nygren

Indmeldt: 23. maj 2005
Geografisk sted: Lyngby

IndlægSkrevet: Man maj 23, 2005 16:33    Emne: Boganmeldelser Besvar, med citat

Har I ikke nogle skak bøger som I vil anmelde ? Gode som dårlige ?
Når man søger på Amazon kommer man ind i en jungle af muligheder og tit er det svært at vide om de er egnet til en nybegynder eller stormester.

Har selv lige bestilt "My System" af Nimzo, som jeg har store forventninger til Smile

Anmeldelsen kunne indeholde facts som:
Titel, forfatter(e), sideantal
Karakter
Emne ( åbningsspil, mellemspil, slutspil osv )
Egnet rating
mm.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email Besøg brugerens webside MSN Messenger
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

Indmeldt: 03. nov 2004
Geografisk sted: Tilst

IndlægSkrevet: Tirs maj 24, 2005 12:33    Emne: Besvar, med citat

Mit System er helt klart en klassiker, som alle bør have læst! Laughing
Så glæd dig til den!

Ellers er der jævnligt mange boganmeldelser i Skakbladet (som du kan finde på www.dsu.dk, hvis du ikke er medlem af DSU, og derfor måske ikke modtager Skakbladet).

"Hvis du føler dig træt og uduelig, så husk på, at du en gang var den bedste og hurtigste blandt millioner af sædceller!"

"Never judge a man until you have walked a mile in his moccasines" (Gl. apache-ord)
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Thomas Vestergård

Indmeldt: 07. nov 2004
Geografisk sted: Århus

IndlægSkrevet: Tirs maj 24, 2005 21:27    Emne: Besvar, med citat

Angående anmeldelser kan jeg anbefale:

http://seagaard.dk/review/eng/content/index.asp

Siden drives kompetent af Søren Søgaard.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Hans Nissen

Indmeldt: 03. jan 2005

IndlægSkrevet: Ons maj 25, 2005 13:10    Emne: Besvar, med citat

På Chescafé laver de også nogle kompetente anmeldelser. Du kan finde dem alle her ->

http://www.chesscafe.com/archives/reviews.htm
Sander Ehmsen

Indmeldt: 11. nov 2004
Geografisk sted: 5230 Odense M.

IndlægSkrevet: Ons maj 25, 2005 16:07    Emne: Besvar, med citat

Hmm. Bestemt en udemærket side, Thomas.
Er der nogen der kan fortælle mig, hvad jeg skal vælge hvis jeg skal have en "begynder" bog til hollandsk. Altså en der ikke er sværere end at en 1500 spiller med hårdt arbejde, og en masse glæde skal vælge. Jeg er træt af at spille d5 mod d4, det er simpelthen for mange der ved for meget. Og jeg er ikke en af dem. Så at finde noget lidt mere perifierisk som dutch ville passe mig strålende.
Nygren

IndlægSkrevet: Ons maj 25, 2005 22:31    Emne: Besvar, med citat

Jeg har 3 bøger i serien "Starting out" fra Everyman Chess.

Det drejer sig om Starting out the sicilian, king's indian og english.

Er selv på rating 1300-1400 og synes disse bøger er ganske gode og forholdsvis billige ( omkring 150 kr ).
De gennemgår primært de mest populære varianter og hvordan man typisk fortsætter strategien derfra ( både som sort og hvid ) og har eksempler fra partier.
Sidste kapitel gennemgår så mindre brugte varianter.

En spiller på 1600+ vil måske nok synes at de tips, noter og advarsler der er i bogen er overflødige og simple, men er personligt guld værd for mig.

Der er selvfølgelig grænser for hvor detaljeret hver variant kan beskrives på 160 sider med så kompleks en åbning. Men jeg vil mene de giver et godt fundament som ihvertfald kan tage tid og stresse modstandere på "vores" niveau hvor åbningsrepertoiret kan være lidt svagt.

Jeg har selv lige bestilt "How to Build Your Chess Opening Repertoire", som iflg. de positve anmeldelser skulle give tips til hvordan du forbedrer og vælger de åbninger som måske er bedst egnet din spillestil.

God fornøjelse Wink
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email Besøg brugerens webside MSN Messenger
bk

IndlægSkrevet: Tors maj 26, 2005 0:27    Emne: Besvar, med citat

Sander Ehmsen skrev:
Er der nogen der kan fortælle mig, hvad jeg skal vælge hvis jeg skal have en "begynder" bog til hollandsk. Altså en der ikke er sværere end at en 1500 spiller med hårdt arbejde, og en masse glæde skal vælge. Jeg er træt af at spille d5 mod d4, det er simpelthen for mange der ved for meget. Og jeg er ikke en af dem. Så at finde noget lidt mere perifierisk som dutch ville passe mig strålende.

Som junior spillede jeg hollandsk meget. For en ung spiller på 1400-1800 er det en rigtig god åbning - det er først og fremmest dens fortjeneste, at jeg dengang scorede bedre med sort end med hvid! I starten spillede jeg Stonewall, men skiftede senere til Leningrad-varianten.

Desværre kan jeg ikke anbefale nogen bog; jeg læser ikke rigtig åbningsbøger mere. Men jeg kiggede på en masse gamle mesterpartier med åbningen, og det er jo en god idé, uanset hvilken bog (eller hvilken åbning) du vælger.
Jens Hornsgaard

Indmeldt: 05. maj 2005
Geografisk sted: Brønshøj

IndlægSkrevet: Tors maj 26, 2005 5:52    Emne: Besvar, med citat

Sander Ehmsen skrev:
Er der nogen der kan fortælle mig, hvad jeg skal vælge hvis jeg skal have en "begynder" bog til hollandsk.

Fra mit nuvaerende eksil i Kina har jeg folgende gode raad:

Du skal kobe en skakdatabase. Jeg bruger selv ChessAssistant, men ChessBase er et dyrere og bedre alternativ. Prisen svarer kun til 2-3 boger.

Jeg har lige spillet en forrygende turnering i Auckland, hvor jeg i alle partierne udnyttede aabninger, jeg havde studeret paa min computer. Det er hurtigt og effektivt, fordi man lynhurtigt kan spille en masse partier igennem og undersoge de populaere varianter paa ens eget niveau. Desuden er der en trae-funktion, der giver et nemt overblik og de spillede traek i en given stilling og deres procentvise scorer.

Bedste hilsner
Jens
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Frode Benedikt Nielsen
Site Admin

Indmeldt: 14. jan 2005
Geografisk sted: Frederiksberg Skakforening af 1920

IndlægSkrevet: Tors maj 26, 2005 8:48    Emne: Besvar, med citat

købte selv hele Sportsverlags åbningsserie i 24 bind fra 1980'erne. De er stadig glimrende til basisspillere, der vil sætte sig ind i en ny åbning. Spillede en overgang klassisk hollandsk udelukkende med indsigt fra Sportsverlag. En af mine klubkammerater brugte et par ugers intensive studier af seriens bog om Aljekins forsvar.

Det er først når man har forstået hvad åbninger går ud på, man (efter min opfattelse) har glæde af finesserne i teoretiske nyheder - det gælder specielt i åbninger der ikke har været mode de sidste mange år.
Tilbage til toppen
Nygren

IndlægSkrevet: Fre maj 27, 2005 12:05    Emne: Besvar, med citat

Citat:
Sportsverlags åbningsserie i 24 bind fra 1980'erne

Har du ISBN nummer eller mere specifikke oplysninger ?

Er jeg den eneste der kender lidt til "starting out"-serien ?
Tilbage til toppen
Frode Benedikt Nielsen
Site Admin

Indmeldt: 14. jan 2005
Geografisk sted: Frederiksberg Skakforening af 1920

IndlægSkrevet: Fre maj 27, 2005 12:31    Emne: Besvar, med citat

Nygren skrev:
Citat:
Sportsverlags åbningsserie i 24 bind fra 1980'erne

Har du ISBN nummer eller mere specifikke oplysninger ?

Jeg har ikke alle bøgerne her, men serien hedder "Moderne Eröffnungstheorie" bind 4 (som jeg har her) er skrevet af Lew Polugajevski (unter Mitarbeit von Eduard Gufeld und Michail Judowitsch jun.) Sportsverlag Berlin 1982.

DDR brugte ikke ISBN, men "Lizenznummer" som er 140 355/53/82 9095

Alle 24 bind er udkommet i to udgaver.
Tilbage til toppen
Sander Ehmsen

Indmeldt: 11. nov 2004
Geografisk sted: 5230 Odense M.

IndlægSkrevet: Fre maj 27, 2005 15:57    Emne: Besvar, med citat

Kender til Starting out, gør jeg ikke. Men mit indlægs idé kom efter at jeg havde læst skakbladets boganmeldelser. Der var der en "reklame" for starting out the Dutch opening. - eller hvad den nu hed.
Nygren

IndlægSkrevet: Fre maj 27, 2005 19:20    Emne: Besvar, med citat

Jeg bruger Amazon.com og Amazon.co.uk, hvor der er anmeldelser til de fleste bøger. Her ligger der fleste "starting out"-serien i den gode ende af skalaen. "Starting Out: Dutch Defence, har fået 5 ud af 5 stjerner af en seriøs anmelder på .com.

Grunden til at jeg startede denne tråd var for også at få folk til at skrive egnet rating. Det er ikke altid til at finde ud af gennem anmeldelserne fra skakbladet, amazon eller hvor man nu finder anmeldelser.

Har selv købt et par skakbøger som ligger et par niveauer over mig og det er lidt bittert hvis jeg dengang havde investeret i nogle jeg kunne få meget mere ud af. ( som fx My System, som jeg forventer meget af Wink ).
Tilbage til toppen
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

Geografisk sted: Tilst

IndlægSkrevet: Fre maj 27, 2005 21:52    Emne: Besvar, med citat

Nygren skrev:
Jeg bruger Amazon.com og Amazon.co.uk, hvor der er anmeldelser til de fleste bøger. Her ligger der fleste "starting out"-serien i den gode ende af skalaen. "Starting Out: Dutch Defence, har fået 5 ud af 5 stjerner af en seriøs anmelder på .com.

Grunden til at jeg startede denne tråd var for også at få folk til at skrive egnet rating. Det er ikke altid til at finde ud af gennem anmeldelserne fra skakbladet, amazon eller hvor man nu finder anmeldelser.

Har selv købt et par skakbøger som ligger et par niveauer over mig og det er lidt bittert hvis jeg dengang havde investeret i nogle jeg kunne få meget mere ud af. ( som fx My System, som jeg forventer meget af Wink ).

Hvilket rating-niveau befinder du dig på?

Ofte gør det forøvrigt ikke noget at købe bøgerne et enkelt niveau over ens eget, for er man så seriøs, at man vil til at studere bøger m.m., skal man nok indenfor overskuelig tid stige i rating alligevel, og investeringerne skulle jo også gerne være langtidsholdbare.

Nogle bøger er så gode, at man får noget ud af dem på flere niveauer.

Dvs. først læser man dem på et lavere niveau, når man så et par år senere er kommet på et højere niveau, og læser bøgerne igen, er det måske nogle helt andre ting, man lægger mærke til og får ud af det.

"Hvis du føler dig træt og uduelig, så husk på, at du en gang var den bedste og hurtigste blandt millioner af sædceller!"

"Never judge a man until you have walked a mile in his moccasines" (Gl. apache-ord)
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Nygren

IndlægSkrevet: Fre maj 27, 2005 23:33    Emne: Besvar, med citat

Citat:
Hvilket rating-niveau befinder du dig på?

Jeg er omkring 1300-1400.

Vil give dig ret i at man selvfølgelig kan få udbytte af en skakbog uanset rating, spørgsmålet er bare hvor meget ?

Min egen opfattelse er den at på mit niveau er der en generel svaghed i alle aspekter af skakken. Lige fra strategierne med de enkelte åbninger til slutspil med kun bønder.

Så i den lange periode jeg studerer "Pawn Structure Chess" af Soltis, lærer jeg intet om hvorfor det er bedre at starte med Sc3, frem for Sf3 osv osv.

Så hellere bøger på mit niveau der fortæller mig hvorfor man spiller den ene springer i stedet for den anden og hvordan man i slutspillet får en bonde ned på modstanderens bagerste linie.

Jeg synes jeg altid ender med at sidde med 3-4 bøger foran mig, med hver deres emne og med det resultat at jeg får studeret nogle diagrammer i en af dem og nogle andre i en anden næste gang !!
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Teori, skaktips og læringsobjekter Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Side 1 af 6

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum