Forum Indeks
Forum for E-skakklubben

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Marathonpartier
Gå til side Forrige  1, 2, 3  Næste

Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Generelt
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

Indmeldt: 03. nov 2004
Geografisk sted: Tilst

IndlægSkrevet: Tors mar 30, 2006 20:23    Emne: Besvar, med citat

Skakhåndbogen:
http://www.dsu.dk/dsu-dok//skakhand/2005/sh3-14-0.pdf

Side 15, §12.6 er interessant læsning

I forhold til førnævnte partis problemstilling!

"Hvis du føler dig træt og uduelig, så husk på, at du en gang var den bedste og hurtigste blandt millioner af sædceller!"

"Never judge a man until you have walked a mile in his moccasines" (Gl. apache-ord)
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Brian Lundgaard
Site Admin

Indmeldt: 01. nov 2004

IndlægSkrevet: Tors mar 30, 2006 21:04    Emne: Besvar, med citat

Michael D. F. Sørensen skrev:
Skakhåndbogen:
http://www.dsu.dk/dsu-dok//skakhand/2005/sh3-14-0.pdf

Side 15, §12.6 er interessant læsning

I forhold til førnævnte partis problemstilling!

Samme side, §13.3 nævner den væsentligste forskel fra reglerne til eskak.dk! Dette kan og vil jeg nemlig ikke leve op til! Derfor reagerer jeg altid kun på det, som jeg bliver orienteret om. Også hvis jeg skulle falde over noget ved et tilfælde, reagerer jeg kun, hvis en af spillerene beder mig om det. Så længe sort ikke har anket det, er han, efter disse regler, ikke generet af det Exclamation
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email Besøg brugerens webside
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

IndlægSkrevet: Tors mar 30, 2006 21:19    Emne: Besvar, med citat

Fair nok Brian, for det er naturligvis fuldstændig umuligt at holde øje med alle partier her i eskak.

I det konkrete parti er remistilbudene da også ophørte.

Men derfor er det alligevel interessant at få præciseret reglerne overfor dem, der måtte være i tvivl.

"Hvis du føler dig træt og uduelig, så husk på, at du en gang var den bedste og hurtigste blandt millioner af sædceller!"

"Never judge a man until you have walked a mile in his moccasines" (Gl. apache-ord)
Tilbage til toppen
Hans Nissen

Indmeldt: 03. jan 2005

IndlægSkrevet: Tors mar 30, 2006 21:25    Emne: Besvar, med citat

Men derfor er det alligevel interessant at få præciseret reglerne overfor dem, der måtte være i tvivl.

...og uvidende. Man kan næppe forlange, at "manden på nettet" skal kende FIDE/DSU-reglerne ...

Sidst rettet af Hans Nissen Lør apr 01, 2006 9:31, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Lau Bjerno

Indmeldt: 24. jan 2005
Geografisk sted: Danmark

IndlægSkrevet: Tors mar 30, 2006 22:44    Emne: Besvar, med citat

Hans Nissen skrev:

...og uvidende. Man kan næppe forlange, at "manden på nettet" skal kende FIDE/DSU-reglerne ...

Hmm, kan man ikke?

Altså, jeg ved jo godt at det i realiteten er de færreste skakspillere både på og uden for nettet der kender reglerne ordentligt. Men det betyder vel ikke, at man ikke kan forlange regelkendskab: Ukendskab til loven er aldrig nogen gyldig grund til ikke at overholde den, så det forlanges sådan set af os alle at vi sætter os ind i de regler der vedrører os.

Og FIDEs regler for skak er vel grundlaget for alle de andre varianter og afarter af skak, deriblandt e-skak. Er det muligt at kende og overholde alle regler der gælder her på sitet, uden at kende FIDEs regler grundigt?

I øvrigt: At Brian - helt forståeligt! - ikke vil påtage sig at overvåge alting, betyder jo ikke at reglerne for os spillere principielt er anderledes; hvis en spiller klager til TL over gentagne remistilbud, så er det jo ikke anderledes end i enhver anden turnering: Så får modstanderen nok en eller anden form for henstilling/advarsel/straf!
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

IndlægSkrevet: Fre mar 31, 2006 23:31    Emne: Besvar, med citat

Hans Nissen skrev:

Jo, naturligvis kan man det!

Ukendskab til loven er ingen undskyldning, som Lau ganske rigtigt skriver!

Hvis man blot kunne dække sig ind under, at man ikke kendte reglerne, så er der jo ingen mening med at have dem!

Ja, selvfølgelig kan der være nye brugere, for hvem reglerne også er nye, men det betyder altså ikke, at de er fri for at følge dem!

Så er det selvfølgelig op til os andre mere erfarne at lære dem reglerne, men derfor skal de altså følges af dem alligevel!

Tilbage til toppen
Thomas Larsen

Indmeldt: 08. nov 2004
Geografisk sted: Bagsværd

IndlægSkrevet: Lør apr 01, 2006 0:10    Emne: Besvar, med citat

Apropos lange partier og regler: Gælder stillingsgentagelsesreglen (§9.2) og 50-træksreglen (§9.3) her i E-skakklubben, og hvordan håndhæves den i så fald?
Jeg har prøvet at lede efter oplysninger om hvilke regler, der spilles efter her i klubben, men har intet fundet. Er jeg dårlig til at lede, eller mangler oplysningen? Wink
Frode Benedikt Nielsen
Site Admin

Indmeldt: 14. jan 2005
Geografisk sted: Frederiksberg Skakforening af 1920

IndlægSkrevet: Lør apr 01, 2006 7:06    Emne: Besvar, med citat

Thomas Larsen skrev:
Apropos lange partier og regler: Gælder stillingsgentagelsesreglen (§9.2) og 50-træksreglen (§9.3) her i E-skakklubben, og hvordan håndhæves den i så fald?
Jeg har prøvet at lede efter oplysninger om hvilke regler, der spilles efter her i klubben, men har intet fundet. Er jeg dårlig til at lede, eller mangler oplysningen? Wink

Hvis du tilbyder remis i en stilling med stillingsgentagelse eller 50 træksregel -så skriv det som kommentar. Hvis modstanderen ikke vil acceptere - så send en mail til Brian. MEN LAD VÆRE MED AT SPILLE VIDERE.

Brian kan herefter som en normal TL acceptere eller afslå kravet. (Og han kan altid ved afslag kompensere din tid der er gået indtil han reagerer). Jeg ved ikke hvordan Skakhåndbogens 3.3.4 §9.5 b skal tages i anvendelse. (Reglen om tidsgodtgørelse til modstanderen ved ukorrekt krav).
Tilbage til toppen
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

IndlægSkrevet: Lør apr 01, 2006 13:12    Emne: Besvar, med citat

Som jeg har forstået Brian, så gælder de normale skakregler alle de steder i eskak, for det er formålstjenligt at opretholde dem.

Men der kan selvfølgelig være situationer, hvor formen her tilsiger noget andet, som f.eks. når Brian tidligere skriver, at han som TL ikke kan holde opsyn med alle partierne, som en TL ellers har pligt til.

Jeg kan ikke lige gennemskue det helt, men man kunne f.eks. også forestille sig situationer, hvor den anderledes betænkningstid tilsiger anden anvendelse af reglerne...?

Man kunne jo foreslå Brian, at man får f.eks. NEN eller Lau eller en helt tredje til at prøve at kigge reglerne igennem og lave et udkast til eskakregler?

Tilbage til toppen
Hans Nissen

IndlægSkrevet: Søn apr 02, 2006 14:17    Emne: Besvar, med citat

Hans Nissen skrev:

SUK!

Hvis bare visse trælse typer gad læse indlæggene, inden de begyndte at fejl- og overfortolke dem. Crying or Very sad

Jeg har ingensteds skrevet at "ukendskab til loven fritager fra straf" eller " ... de ikke skal følge dem ... " eller lign. Shocked

Jeg pointerer netop, at det er " ... interessant at få præciseret reglerne overfor dem, der måtte være i tvivl og/eller uvidende".

Men måske kendskab til indlæggenes faktiske indhold, skulle være en forudsætning for, at man svarer på dem - at det skulle være obligatorisk ... den lader vi lige hænge i vinden .... Evil or Very Mad
Lau Bjerno

Indmeldt: 24. jan 2005
Geografisk sted: Danmark

IndlægSkrevet: Søn apr 02, 2006 17:08    Emne: Besvar, med citat

"Visse trælse typer" - nåda....

Det må vel være Michael og mig, du hentyder til på så smuk og konstruktiv vis, Hans.

Jeg tror jeg kan tillade mig at tale på Michaels vegne, når jeg siger, at vi begge havde læst dit indlæg, og at vi da skal beklage, hvis der er noget, vi har misforstået.

Vi er naturligvis meget kede af at være et par trælse typer, der sådan går rundt og mistolker andres ytringer - men vi forsikrer, det er sket helt ufrivilligt og uden onde hensigter!

Jeg tillod mig blot at formode, at du med udtrykket "manden på nettet" mente folk, der spiller skak på nettet og specielt her på e-skak.
(Tilgiv mig, hvis jeg tager fejl heri, men i så fald burde du måske have udtrykt dig lidt klarere!)

Eftersom FIDEs regler for skak i videst praktisk muligt omfang følges her på e-skak, så tillod jeg mig på baggrund af ovennævnte formodning at ytre den opfattelse, at man helt bestemt KAN forlange, at "manden på nettet" kender FIDEs regler.

At man ikke nødvendigvis kan forvente det, er en helt anden snak!

Hvis det var det, du mente, beklager jeg, at jeg ikke misforstod dig ret. Wink
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

IndlægSkrevet: Søn apr 02, 2006 20:17    Emne: Besvar, med citat

Hans, jeg har, ligesom Lau, stadig meget svært ved at læse dit indlæg anderledes, når du anvender ordet forlange...?!

Tilbage til toppen
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

IndlægSkrevet: Søn apr 02, 2006 20:19    Emne: Besvar, med citat

Hans Nissen skrev:

Hvis bare visse trælse typer gad læse indlæggene, inden de begyndte at fejl- og overfortolke dem. Crying or Very sad

Derudover synes jeg, du seriøst skal overveje, hvad du skriver!

Der er endog stor forskel på, om man synes, det er træls, at folk ikke læser ens indlæg som tiltænkt, til ligefrem at kalde disse mennesker for trælse!!

Det vil jeg faktisk gerne have mig frabedt! Confused

Tilbage til toppen
Hans Nissen

IndlægSkrevet: Søn apr 02, 2006 20:39    Emne: Besvar, med citat

Hans Nissen skrev:

Derudover synes jeg, du seriøst skal overveje, hvad du skriver!

Der er endog stor forskel på, om man synes, det er træls, at folk ikke læser ens indlæg som tiltænkt, til ligefrem at kalde disse mennesker for trælse!!

Det vil jeg faktisk gerne have mig frabedt! Confused

Har sendt dig en PB
Frode Benedikt Nielsen
Site Admin

Indmeldt: 14. jan 2005
Geografisk sted: Frederiksberg Skakforening af 1920

IndlægSkrevet: Fre dec 01, 2006 5:47    Emne: Besvar, med citat

http://www.eskak.dk/parti.php?gid=69612
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Generelt Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3  Næste
Side 2 af 3

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum