Forum Indeks
Forum for E-skakklubben

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Hvad de dog siger....
Gå til side 1, 2, 3  Næste

Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Generelt
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Lau Bjerno

Indmeldt: 24. jan 2005
Geografisk sted: Danmark

IndlægSkrevet: Ons feb 01, 2006 23:05    Emne: Hvad de dog siger.... Besvar, med citat

MDFS skrev:
Man graver da kun grøfter, hvis vi selv falder i den vogn at diskutere usagligt.

Han er vist ikke tabt bag af en grøft...
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

Indmeldt: 03. nov 2004
Geografisk sted: Tilst

IndlægSkrevet: Ons feb 01, 2006 23:11    Emne: Re: Hvad de dog siger.... Besvar, med citat

Lau Bjerno skrev:
MDFS skrev:
Man graver da kun grøfter, hvis vi selv falder i den vogn at diskutere usagligt.

Han er vist ikke tabt bag af en grøft...

Blev født med en skovl i munden...

"Hvis du føler dig træt og uduelig, så husk på, at du en gang var den bedste og hurtigste blandt millioner af sædceller!"

"Never judge a man until you have walked a mile in his moccasines" (Gl. apache-ord)
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Lau Bjerno

IndlægSkrevet: Ons feb 01, 2006 23:24    Emne: Besvar, med citat

Denne tråd er udelukkende oprettet for morskabs skyld.

Finder man morsomme "sprogblomster" i bøger, tidsskrifter, aviser, på hjemmesider eller i diverse fora på nettet - deriblandt eskak, er dette stedet at udstille dem!

Her er det tilladt at udstille andres vrøvl, men vel at mærke kun, når det drejer sig om sprogligt vrøvl!
Derimod hører udsagn, hvis indhold man eventuelt synes er noget vrøvl, fordi man er uenig, absolut ikke hjemme her!

Almindelige stavefejl, der ikke er meningsforstyrrende, bedes man undlade at udstille; kravet er, at det skal være morsomt!

Da det ikke drejer sig om indhold, men kun om form, er det ikke god tone at svare på andres "kritik", hvis man selv bliver "hængt ud" her; der er nemlig slet ingen grund til hverken at undskylde eller bortforklare sine "haltende versefødder", for den slags begår vi jo alle! (og jeg vil glæde mig til den dag, en anden "fanger mig" i noget vrøvl!)

Kun hvor "kritikken" er uberettiget, eller hvor den kan give anledning til interessante debatter om sprog, er det i orden at svare.
Tilbage til toppen
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

Geografisk sted: Tilst

IndlægSkrevet: Tors feb 02, 2006 14:40    Emne: Besvar, med citat

Lau Bjerno i SMS´en 1.2.2006:

"...du ville formodentlig drukne hvis du ikke kunne hælde vand ud i sms'en..."

"Hvis du føler dig træt og uduelig, så husk på, at du en gang var den bedste og hurtigste blandt millioner af sædceller!"

"Never judge a man until you have walked a mile in his moccasines" (Gl. apache-ord)
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Lau Bjerno

IndlægSkrevet: Tirs mar 28, 2006 13:17    Emne: Besvar, med citat

Alt er forandret: De samme spillere fører stadig!

Steffen Pedersen på www.dsu.dk:

"I toppen er intet uændret, da både Morozevich og Anand begge vandt 1½-½."
Leif Nørholm

Geografisk sted: Århus

IndlægSkrevet: Tirs apr 04, 2006 1:41    Emne: Besvar, med citat

Se fx
http://www.cigarfar.dk/gourmet.htm

Der er mange perler - og dem skal man ikke kaste med, hvis man selv bor i en svinesti Laughing
Hans Nissen

Indmeldt: 03. jan 2005

IndlægSkrevet: Fre maj 05, 2006 13:43    Emne: Besvar, med citat

BT online skrev:
DF's frygt for, at deltagerne fra fodbold VM for hjemløse i København ikke tager hjem igen, når spillet er slut, er ubegrundet, siger socialministeren.

http://www.bt.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060505/POLITIK/60505039/1039

Man kan vel ikke forvente at hjemløse skal tage hjem??

Confused Shocked Rolling Eyes
Leif Nørholm

IndlægSkrevet: Fre maj 05, 2006 18:06    Emne: Besvar, med citat

Hans Nissen skrev:
hjem?

Hans, nu har jeg utallige gange set dit kontrafej her på siden - og der er lissom en antydning af, at du hælder dit hovede til et eller andet levende væsen - måske et menneske - måske en alien (... skulle måske kontakte ERB desangående Smile )

Kan du ikke afsløre gåden (med eller uden de 5 (eller er det 7?) slør)?
Lau Bjerno

IndlægSkrevet: Fre maj 05, 2006 18:13    Emne: Besvar, med citat

ERB? Erling Ro Boest?

For resten Leif, det er da mærkeligt at de spørgsmål skal komme fra dig! Hvordan er det lige det forholder sig med dit "kontrafej"? Dit hovede forekommer mig temmelig frit svævende - hvordan kan det nu lade sig gøre? Og er det dine arme du har lagt over kors - eller er det dine ben?
Leif Nørholm

IndlægSkrevet: Fre maj 05, 2006 20:12    Emne: Besvar, med citat

Lau Bjerno skrev:
ERB? Erling Ro Boest?

For resten Leif, det er da mærkeligt at de spørgsmål skal komme fra dig! Hvordan er det lige det forholder sig med dit "kontrafej"? Dit hovede forekommer mig temmelig frit svævende - hvordan kan det nu lade sig gøre? Og er det dine arme du har lagt over kors - eller er det dine ben?

Mjah....Lau,
Det kræver en længere forklaring, som jeg nok skal undlade at indvie dig i - og det gør jeg så en lille bitte smule alligevel:
Jeg er på én gang - og det kan så synes paradoksalt for nogle - katolik, ekstremt venstreorienteriet - og filosofisk fanatisk tilhænger af Schopenhauer!!!

Dødningehovedet med løsthængende knogler af udefinérbar art er et resultat af min katolske holdning i forbindelse med Askeonsdag, som indleder "fasten", som varer til Påske. Den er forbi, og derfor burde jeg måske finde mig et mere passende kontrafej: Måske á lá "Anna Kournikova" - dog i maskulin udgave... - selv om jeg faktisk bedst kan lide piger...

Det ku' egentlig også bare være et billede af mig selv, som jeg rent faktisk ser ud p.t.: Det har jeg bare ikke!!!

Mit nuværende billede er ganske enkelt et "memento mori" -, et begreb, som jeg synes er meget vigtigt at forholde sig til i ny og næ - og det gør jeg så...
Hans Nissen

Indmeldt: 03. jan 2005

IndlægSkrevet: Fre maj 05, 2006 20:50    Emne: Besvar, med citat

Leif Nørholm skrev:
Hans Nissen skrev:
hjem?

Hans, nu har jeg utallige gange set dit kontrafej her på siden - og der er lissom en antydning af, at du hælder dit hovede til et eller andet levende væsen - måske et menneske - måske en alien (... skulle måske kontakte ERB desangående Smile )

Kan du ikke afsløre gåden (med eller uden de 5 (eller er det 7?) slør)?

Måske ...nej Very Happy Laughing Very Happy Wink
Leif Nørholm

IndlægSkrevet: Fre maj 05, 2006 20:54    Emne: Besvar, med citat

Hans Nissen skrev:

Måske ...nej Very Happy Laughing Very Happy Wink

Æv... Sad
Lau Bjerno

IndlægSkrevet: Fre maj 05, 2006 21:33    Emne: Besvar, med citat

Leif Nørholm skrev:
Jeg er på én gang - og det kan så synes paradoksalt for nogle - katolik, ekstremt venstreorienteriet - og filosofisk fanatisk tilhænger af Schopenhauer!!!

Schopenhauer, javel - ham måtte jeg så lige slå op.

Og nu må du altså ikke tage mig det ilde op, Leif. Men dér bliver vi så næppe enige!

Encyklopædien skriver bl.a. om ham (mine fremhævelser):
I sit hovedværk fremlægger Schopenhauer en delvis Kantinspireret teori, ifølge hvilken verden blot er subjektets "forestilling", dvs. kun består af fænomener. Disse må dog have en dybere årsag, som Schopenhauer udpeger til at være viljen.

Her er jeg allerede stået helt af! Enhver tanke om at verden kun er noget der foregår i vores hoveder, er i mine øjne ren forfængelighed, der går ud på at ophøje mennesket til andet og mere end det vi er: En dyreart!
Som du vil forstå, er jeg ikke katolik, selv om jeg er venstreorienteret!

Encyklopædien fortsætter:
Det forhold, at mennesket har en krop, som det i sit handlingsliv formår at kontrollere umiddelbart, lader ane, at viljen udgør menneskets inderste væsen og dermed også ligger til grund for fænomenerne. Schopenhauer beskriver viljen som en blind "livsvilje" eller "trang til eksistens", der imidlertid aldrig kan tilfredsstilles, men er årsag til lidelse hos alle bevidste væsener.

NÅ?? jeg fryder mig da dagligt over at være til! Og jeg er meget bevidst om dette!

Videre står der:
Det gælder derfor ifølge Schopenhauer om at bekæmpe livsviljen. (HAHAHAHAHA, stakkels mand!)
De bedste midler hertil er den æstetiske betragtning, der udmærker sig ved at være "interesseløs" (Schopenhauer er her tydeligt påvirket af Kants æstetik), eller askesen, ligegyldigheden over for verden, sådan som den kendes fra buddhismen. På denne måde er det muligt at opnå en tilstand af "ikke-væren", svarende til buddhismens begreb om nirvana.

Det er vel så Schopenhauer, Gustav Wied gør grin med i "Livsens Ondskab" med Knagsteds lovprisning af Tummelumsens hane, som han mener har opnået den højeste væren: Livsligegyldigheden!

Schopenhauer trængte vist til noget fi..., tror jeg!
Leif Nørholm

IndlægSkrevet: Lør maj 06, 2006 1:23    Emne: Besvar, med citat

Lau Bjerno skrev:

Det er vel så Schopenhauer, Gustav Wied gør grin med i "Livsens Ondskab" med Knagsteds lovprisning af Tummelumsens hane, som han mener har opnået den højeste væren: Livsligegyldigheden!
Schopenhauer trængte vist til noget fi..., tror jeg!

Gustav Wied gør ikke GRIN med Schopenhauer, han er grundlæggende enig med ham, men derfor kan han jo godt behandle Knagsted med humor (og ironi / selvironi).
Knagsted ER langt hen ad vejen Gustav Wied selv.
Schopenhauer er også hovedinspirator for bl.a. Ingmar Bergmann, Thomas Mann og den UNGE Nietzsche, og der var en meget stor gensidig indflydelse i forholdet til Richard Wagner og Goethe.

Og ja: Schopenhauer betragter Kant (tillige med Platon) som det største geni inden for filosofien nogensinde - altså før Schopenhauer selv Smile
Og jeg giver Schopenhauer ret: Kant var og er intet mindre end genial Idea

Jeg er i øvrigt helt enig med Schopenhauer i hans holdning til livet som sådan. Den er meget lig Buddhismens og dele af Hinduismens holdning til samme.

Livet i tid og rum er grundlæggende lidelse. Det positive i livet er udelukkende det fravær af lidelse, som trods alt indtræffer periodevis.

Men lidelsen, livet, livsviljen kan man hæve sig op over ved hjælp af en æstetisk holdning til tilværelsen (absolut ikke at forveksle med det, Kierkegaard mener med ordet "æstetisk"), Schopenhauer tænker først og fremmest på musikken som "eskapismemiddel" - eller mere positivt udtrykt: Som et middel til at hæve sig op over de begrænsninger, mennesket er underlagt som væsen i tid og rum og som underlagt loven om årsag/virkning.

Den vigtigste metode til at overkomme livet på, er dog ikke gennem æstetikken, men gennem etikken.

Gør din pligt - og dit bedste, du kan - uden at være involvere dig eksistentielt. Du kan alligevel hverken gøre fra eller til: Du kan bare på bedst mulig måde være den, du er (og så er linien jo trukket til Kierkegaard, sonm i øvrigt også beundrede Schopenhauer !!!)

Officielt er Schopenhauer (som Nietzsche) kendt for at være anti-kristen (og dermed selvfølgelig også anti-katolik).

Jeg mener imidlertid, at det er en kæmpemisforståelse af Schopenhauers eksegeter, som har glemt med medindtænke bl.a. Kierkegaard og det 2. Vatikankoncil.
Jeg har rent faktisk et projekt - når jeg går på efterløn !!! - der går ud på at skrive en bog om forholdet mellem Schopenhauer, Kirkegaard og Kristendommen.

Jeg har en lille smule at have mit projekt i - rent fagligt: Jeg er exam. art. i filosofi - og har siden læst næsten alt af både Schopenhauer og Kierkegaard - og kender en hel del til de forksellige religioner). Desuden underviste jeg et enkelt år i filosofikum på Århus Universitet. Det var umiddelbart inden, filosofikum blev afskaffet som obligatorisk Twisted Evil

Johs. Sløks sidste bog gik ud på lidt af det sammen - men manden var blevet for gammel, da han skrev bogen, så den er - efter min mening - ikke meget bevendt... - jeg håber at kunne gøre det bedre Question

PS: Nej, Schopenhauer manglede ikke f.... - tværtimod var han kendt som meget lidenskabelig - faktisk så meget, at det var en plage for ham...

Det var så dagens filosofiske forelæsning.
I morgen fortsætter vi med "Stalin som filosof"
Laughing
Lau Bjerno

IndlægSkrevet: Lør maj 06, 2006 3:59    Emne: Besvar, med citat

Vist er der meget selvportræt i Knagsted - de skavanker, der drev ham til at "frekventere Karlsbad" på trods af ordene, "naturligvis anser jeg en Karlsbaderkur for humbug", var jo f.eks. Wieds egne dårligdomme.

Men jeg er nu ikke sikker på at Wied nødvendigvis var enig med Schopenhauer - jeg ved ikke om han var i stand til at tage slige dybsindige spørgsmål seriøst nok til det. Og han endte jo i hvert fald med at begå selvmord, hvilket Schopenhauer afviste som "løsning".

Wieds hade-forfatterkollega, PH's far, Carl Ewald (som Wied i romanen "Knagsted" til egen senere fortrydelse hudfletter under navnet Rasmus Vridsløse) spåede jo for resten, at hvis Wied en dag tog livet af sig, blev det, når han otte dage i træk ikke havde kunnet finde på noget morsomt at sige!

Jeg har desværre aldrig læst Kant - det er sikkert interessant læsning selv om jeg ikke kan forestille mig at jeg vil være enig med ham i ret meget! Kierkegaard er jo også både vittig og spændende, selv om han efter min mening grundlæggende var et fjols.

I det hele taget er der ikke ret mange filosoffer, jeg giver ret mange sure sild for. De fleste var nogle mavesure, frustrerede han-fruentimmere. Som Sokrates sagde: "Gift dig! Enten bliver du lykkelig, eller også bliver du filosof". Dem der tænker en masse over livet, er som regel dem, der ikke kan eller tør leve det!

Du nævner Sløk, som jeg ikke brød mig ret meget om, mens han levede. Men han sagde en gang i fjernsynet, at han var eksistentialist og derfor mente, man skulle "tage sig selv i besiddelse". Og de ord lærte mig faktisk noget vigtigt! Blandt andet at man skal ville leve!
du skrev:
Det positive i livet er udelukkende det fravær af lidelse, som trods alt indtræffer periodevis.
Det kan jeg simpelthen dårlig tro på at nogen for alvor kan mene! Det er jo det samme som at sige, at der intet reelt positivt findes - kun negativt eller i bedste fald fraværet af samme.
du skrev:
Den vigtigste metode til at overkomme livet på...
Hvad er det dog for et jammerligt sortsyn? Livet er da ikke noget, der normalt bare skal "overkommes" - det skal da leves! Og nydes! Hver eneste dag når jeg tager på arbejde minder jeg mig selv om at jeg skal huske at nyde at køre bus! Når jeg husker det, lykkes det som regel også! Og jeg kører i hvert fald bedre end hvis jeg sidder og tænker på hvordan jeg nu overkommer det!

Desværre er der jo mange mennesker her i verden der ikke er så heldige at kunne spise hver dag osv., så lidelse er der nok af. Men de fleste her i landet (ikke alle, ved jeg godt) har masser af muligheder for at nyde livet - det handler først og fremmest om - livsvilje!! Den skal man dælme ikke bekæmpe - man skal dyrke og fremelske den så godt man kan! Det er da også kun livsviljen der kan give det nødvendige overskud til at være venlig over for andre og sprede glæde! Til Helgoland med Schopenhauer!
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Generelt Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Gå til side 1, 2, 3  Næste
Side 1 af 3

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum