Forum Indeks
Forum for E-skakklubben

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Ny ledelse i FIDE her i 2006?
Gå til side 1, 2, 3  Næste

Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Skaknyheder og andre links
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Per Sørensen

Indmeldt: 02. nov 2004
Geografisk sted: Allerød

IndlægSkrevet: Tirs feb 28, 2006 9:54    Emne: Ny ledelse i FIDE her i 2006? Besvar, med citat

Det ærgrer mig ganske meget, at debatforum på DSU er nede, idet det var varslet at HB ville melde ud med en holdning til valget i FIDE her til sommer. Iøvrigt ville der snart dukke et mødereferat op på websiden, var beskeden (under "Organisation" gætter jeg på), men det lader vente på sig...

Baggrunden er, at Bessel Kok stiller op som præsidentkandidat (med Yazici fra Tyrkiet som næstformand), og har indledt en valgkampagne for at sikre den nødvendige opbakning på forhånd, så vi ikke skal ud i at de stemmeberettigede i sidste øjeblik skifter til Ilyumshimovs side under korporlige trusler etc. Foreløbig bakker 18 nationale forbund op, og der er et ret klart program for hvad der skal ske, hvis Bessel Kok tager over. Se kampagnens website på http://www.rightmove06.org.

Nu er det så jeg undrer mig: Hvilke grunde skulle DSU/HB have til IKKE at støtte Bessel Koks kandidatur?
Vis brugerens profil Send privat besked
Preben Høj

Indmeldt: 22. sep 2005

IndlægSkrevet: Søn mar 05, 2006 13:47    Emne: Besvar, med citat

Endelig melder DSU ud med deres beslutning - og den er positiv overfor Bessel Kok - se dsu.dk !!
Tilbage til toppen
Hans Nissen

Indmeldt: 03. jan 2005

IndlægSkrevet: Søn mar 05, 2006 13:52    Emne: Besvar, med citat

Preben Høj skrev:
Endelig melder DSU ud med deres beslutning - og den er positiv overfor Bessel Kok - se dsu.dk !!

Link til historien hos DSU
Preben Høj

IndlægSkrevet: Tirs mar 07, 2006 21:16    Emne: Besvar, med citat

Så er der support fra lande/stater med samlet befolkning omkring 1 milliard.

Her de folkerige:

USA - Pakistan - Thailand - Frankrig - Spanien - Tyskland - Tyrkiet
Tilbage til toppen
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

Indmeldt: 03. nov 2004
Geografisk sted: Tilst

IndlægSkrevet: Tirs mar 07, 2006 22:56    Emne: Besvar, med citat

Men hvor er Østeuropa?

"Hvis du føler dig træt og uduelig, så husk på, at du en gang var den bedste og hurtigste blandt millioner af sædceller!"

"Never judge a man until you have walked a mile in his moccasines" (Gl. apache-ord)
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Lau Bjerno

Indmeldt: 24. jan 2005
Geografisk sted: Danmark

IndlægSkrevet: Tirs mar 07, 2006 23:07    Emne: Besvar, med citat

Michael D. F. Sørensen skrev:
Men hvor er Østeuropa?

Et sted østpå, så vidt jeg er orienteret Very Happy
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Preben Høj

IndlægSkrevet: Ons mar 08, 2006 0:01    Emne: Besvar, med citat

Slovakiet og Tjekkiet støtter - men mere spændende er det med de store østeuropæiske lande.

Karpov og Svidler er med fra Rusland - og Karpov har vist et stort ord at sige.

Ivanchuk og Tukmakov er med fra Ukraine.
Tilbage til toppen
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

Indmeldt: 03. nov 2004
Geografisk sted: Tilst

IndlægSkrevet: Ons mar 08, 2006 1:33    Emne: Besvar, med citat

Lau Bjerno skrev:
Michael D. F. Sørensen skrev:
Men hvor er Østeuropa?

Et sted østpå, så vidt jeg er orienteret Very Happy

Ja, ned over grænsen og til venstre! Cool

"Hvis du føler dig træt og uduelig, så husk på, at du en gang var den bedste og hurtigste blandt millioner af sædceller!"

"Never judge a man until you have walked a mile in his moccasines" (Gl. apache-ord)
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Preben Høj

IndlægSkrevet: Ons mar 08, 2006 20:45    Emne: Besvar, med citat

Så er englænderne vist også med - mangler blot en officiel udmelding fra forbundet.

Følgende 18 engelske stormestre har udformet en støtteerklæring:

Keith Arkell - Murray Chandler - Stuart Conquest
Nigel Davies - John Emms - Danny Gormally
Mark Hebden - Harriet Hunt - Daniel King
Jonathan Levitt - Luke McShane - Jonathan Mestel
John Nunn - Jonathan Parker - James Plaskett
Nigel Short - Jonathan Speelman - Peter Wells

Tidligere har Michael Adams givet sin egenhændige support.
Tilbage til toppen
Harry Dalsø

Indmeldt: 15. nov 2005

IndlægSkrevet: Søn mar 19, 2006 21:51    Emne: Re: Ny ledelse i FIDE her i 2006? Besvar, med citat

Per Sørensen skrev:
Det ærgrer mig ganske meget, at debatforum på DSU er nede, idet det var varslet at HB ville melde ud med en holdning til valget i FIDE her til sommer. Iøvrigt ville der snart dukke et mødereferat op på websiden, var beskeden (under "Organisation" gætter jeg på), men det lader vente på sig...

Baggrunden er, at Bessel Kok stiller op som præsidentkandidat (med Yazici fra Tyrkiet som næstformand), og har indledt en valgkampagne for at sikre den nødvendige opbakning på forhånd, så vi ikke skal ud i at de stemmeberettigede i sidste øjeblik skifter til Ilyumshimovs side under korporlige trusler etc. Foreløbig bakker 18 nationale forbund op, og der er et ret klart program for hvad der skal ske, hvis Bessel Kok tager over. Se kampagnens website på http://www.rightmove06.org.

Nu er det så jeg undrer mig: Hvilke grunde skulle DSU/HB have til IKKE at støtte Bessel Koks kandidatur?

PT. er det 29 ud af 158 lande der støtter dette initiativ, så en trussel mod det bestående er svær at få øje på!
Tilbage til toppen
Preben Høj

IndlægSkrevet: Søn mar 19, 2006 22:47    Emne: Besvar, med citat

Til Harry !

Nu er der jo et par måneder endnu - så meget kan ske endnu !

Og der er helt sikkert en hel række lande og stater - som vil støtte en ny ledelse, men endnu ikke har tilkendegivet det !?

Jeg er foreløbig næsten sikker på følgende lande: Ukraine - Irland - Skotland - Sverige - Norge - Finland - Østrig - Letland - Litauen - Estland - Polen - Ungarn - Færøerne - Israel - Bosnien - m.fl.

Det største problem må være - hvor mange lande der kan "købes" af den nuværende præsident, og så meget vigtigt - hvem Rusland støtter !?
Hvis en ny ledelse støttes af Rusland, er jeg næsten sikker på at der vil blive flertal for denne ledelse.

Heldigvis arbejder Karpov for sagen i Rusland - og jeg håber han kan overbevise det russiske skakforbund, om at de skal opgive deres støtte til deres egen mand Kirsan Ilyumzhinov !!

Forøvrigt ville det være interessant, hvis nogen kunne præcisere reglementet for valget !

Har hvert land en stemme - eller afhænger det af medlemstal i de enkelte lande ... !??
Tilbage til toppen
Harry Dalsø

Indmeldt: 15. nov 2005

IndlægSkrevet: Man mar 20, 2006 22:57    Emne: Besvar, med citat

Preben Høj skrev:
Til Harry !

Nu er der jo et par måneder endnu - så meget kan ske endnu !

Og der er helt sikkert en hel række lande og stater - som vil støtte en ny ledelse, men endnu ikke har tilkendegivet det !?

Jeg er foreløbig næsten sikker på følgende lande: Ukraine - Irland - Skotland - Sverige - Norge - Finland - Østrig - Letland - Litauen - Estland - Polen - Ungarn - Færøerne - Israel - Bosnien - m.fl.

Det største problem må være - hvor mange lande der kan "købes" af den nuværende præsident, og så meget vigtigt - hvem Rusland støtter !?
Hvis en ny ledelse støttes af Rusland, er jeg næsten sikker på at der vil blive flertal for denne ledelse.

Heldigvis arbejder Karpov for sagen i Rusland - og jeg håber han kan overbevise det russiske skakforbund, om at de skal opgive deres støtte til deres egen mand Kirsan Ilyumzhinov !!

Forøvrigt ville det være interessant, hvis nogen kunne præcisere reglementet for valget !

Har hvert land en stemme - eller afhænger det af medlemstal i de enkelte lande ... !??

Hvad mener du med "købes - af den nuværende præsident"?
Jeg er altid næsefuld af beundring for teoretikere der altid lige ved, hvordan alt skal kringles. Derfor læser jeg dine artikler med stor interesse og et lille smil om munden.
Tilbage til toppen
Preben Høj

IndlægSkrevet: Tirs mar 21, 2006 0:53    Emne: Besvar, med citat

Til Harry !

Citat:
Hvad mener du med "købes - af den nuværende præsident"?

I den forbindelse tænker jeg mest på, at Kirsan Ilyumzhinov har vigtige forbindelser til Rusland - siden han har fået lov til at "drive" en selvstændig "stat", som egentlig hører til Rusland.

Kirsan Ilyumzhinov`s stat Kalmykien er jo også medlem af det russiske skakforbund/skakfederation.

Hvis Rusland fortsat vælger at støtte Kirsan Ilyumzhinov - ja så vil Rusland jo med garanti bruge deres indflydelse (både skakpolitiske og storpolitiske) i store dele af verden.
Og Rusland er jo på rimelig god fod med nogen af de helt store lande - som Kina, Indien og Pakistan.
Endvidere er russerne sikkert også mere populær i mange lande i Afrika og Sydamerika - end en alternativ vestlig FIDE-ledelse vil være.
Men hvis Rusland vælger at støtte alternativer - så tror jeg også disse lande vil gå med !??

Så Kirsan Ilyumzhinov kan jo nøjes med at "købe" Rusland - om det så drejer sig om rubler, dollars eller andet er sådan set ligegyldigt.

Og for Rusland er der jo også stor prestige i skak - om det så er en korrupt ledelse i FIDE - er sikkert uvæsentligt set fra politisk side.

Men spørgsmålet er også - hvor stor indflydelse skakstjernerne i Rusland, har på det russiske skakforbund - og igen hvor afhængige det russiske skakforbund er af stat og finansfolk.

Og selvfølgelig om disse skakstjerner er mange nok - men jeg håber og tror at Karpov stadig er en af de russiske folks største skakikoner - og at han kan samle flertallet af de andre stjerner !?

Snørklet svar - men vil prøve at finde noget dokumentation for mine "teorier" og påstande.

Citat:
Jeg er altid næsefuld af beundring for teoretikere der altid lige ved, hvordan alt skal kringles.

Nu er jeg ikke kun teoretiker Harry - jeg har faktisk ret stor erfaring med skakaktiviteter - både på "gulvet" med de "sure" opgaver i mange forskellige klubber gennem årene, og med bestyrelsesarbejde i flere klubber, juniorarbejde, undervisning m.m. - og specielt på det praktiske plan, har jeg aldrig været bleg for at tage fat.

Så jeg er helt på det rene med - hvad der kræves af arbejdsindsats, hvis man skal køre en skakklub.

Og så kan jeg snakke med næsten alle mennesker - og har i de klubber jeg har været medlem i - altid været en af de første til at introducere, hjælpe og inspirere nye medlemmer.

PS ! Men tak for din interesse for mine skriverier/fantasier/drømme - og du må gerne have smil tilovers for mine tanker.
Tilbage til toppen
Preben Høj

IndlægSkrevet: Tirs mar 21, 2006 12:30    Emne: Besvar, med citat

Her lidt "dokumentation" om "køb" af stemmer - selv om man ikke skal tro på alt, hvad folk skriver:

Citat:
Reform Needed in World Chess
by Sam Sloan
For years, there have been calls for reform in the world of chess. However, now an unprecedented crisis has arisen because the International Chess Federation has fallen into the hands of a dictator.

I am a candidate for election to the Policy Board of the United States Chess Federation. The Policy Board is not only concerned with chess in the US. It is concerned with international chess as well. We need to take a leadership role in this area. Here is my proposal:

We need to recognize that FIDE is a basket case and to start over. The problem has long been there. The problem is that FIDE, like the United Nations, has tended to be controlled by third world countries who have the votes. FIDE has tended to be politically motivated, not necessarily motivated for the good of chess.

This problem was not so serious until recently. Things still moved along. However, with the election of Kirsan Iljumzhinov in November, 1995 as part of a desperation deal to get rid of Campomanes, FIDE placed itself in the hands of a corrupt dictator who is simply unwilling to work with the international chess community. One of the first things he did was abolish the World Chess Championship competitions for men and women as we knew them.

We thought that we could get rid of him at the 1996 World Chess Congress in Yerevan, Armenia. However, he got re-elected by openly paying bribes to the representatives of the very third world countries who have long been so problematic in FIDE

-------------------------------------------------------------------------------------

Og her en lykønskning fra en af Kirsan Iljumzhinov venner:

Citat:
27.10.2005

President of the Republic of Belarus Alexander Lukashenko has congratulated Kirsan Ilyumzhinov on his election as President of the Republic of Kalmykia of the Russian Federation
.

Og Putin har jo som en af de få statsledere i verden - for få dage siden lykønsket Alexander Lukashenko for sin "valgsejr" i Hviderusland(Belarus).

Men man er sikkert meget naiv, hvis man tror - at de tre ovennævnte præsidenter har nogen skjulte dagsordener - eller nogen "små" hemmeligheder, som offentligheden ikke må høre om !!
Tilbage til toppen
Preben Høj

IndlægSkrevet: Ons mar 22, 2006 6:54    Emne: Besvar, med citat

Her et indlæg omkring pressens forhold til skak - og dækning af skakbegivenheder, eller manglende interesse for at dække !?

Citat:
Dear Yasser,

I read your open letter on FIDE with great interest and agree with virtually everything you wrote. I do, however, feel compelled to correct you on what you wrote concerning my separation from AP. You wrote, "Our friend Robert Huntington, the Associated Press chess reporter, resigned his post in disgust in 2002." While it is certainly true that I was disgusted, it was AP's decision [in September 2003], not mine.

At that time, AP had twice lost money twice by buying airline tickets for me to travel to events that were rescheduled (the postponed Moscow Grand Prix and the Kasparov-Deep Junior match that was moved from Jerusalem to New York). Rather than risk having this happen again, they chose to find a local stringer for the Kasparov-Ponomariov match in Yalta only to see that match also cancelled.

That was the last straw and they informed me that they no longer considered chess worth covering. In other words, this was more than a single disgruntled and disgusted journalist, it was the world's largest and most important news organization rendering its opinion, not merely on FIDE, but on chess in general.

Not only have they ceased covering FIDE events but they have ceased covering all chess events. For example, they have not bothered with Corus or Linares and sent no one to the Kramnik-Leko match last year. I wish I could say that they were mistaken or misguided in their decision but I have no doubt that it made perfect business sense. Your hypothetical example of a potential corporate sponsor considering a chess event illustrates why.

Nor is it only AP that has abandoned chess. A google search of Corus coverage shows the Indian press covered it extensively (thanks to Anand) but the rest of the world ignored it. While removing Ilyumzhinov from the head of FIDE is a necessary first step, it will take years of effort (and good fortune) to undo the damage he and his cronies have inflicted. We are lucky enough to have a crop of young players in the West (I'm thinking particularly of Nakamura and Carlsen) on which the media might latch, so the task is not hopeless, just extremely difficult. At least, we recognize where we have to begin.

Sincerely, Rob Huntington
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Skaknyheder og andre links Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Gå til side 1, 2, 3  Næste
Side 1 af 3

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum