Forum Indeks
Forum for E-skakklubben

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Reglerne for en lille leg

Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> En lille leg
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

Indmeldt: 03. nov 2004
Geografisk sted: Tilst

IndlægSkrevet: Tors mar 09, 2006 8:33    Emne: Reglerne for en lille leg Besvar, med citat

Jeg tror, vi trænger til en opsummering af reglerne.

Dels fordi, der er kommet mange nye til, dels fordi mange gamle måske også har glemt dem.

1) Den, der først svarer korrekt, får serven.

2) Kun spørgeren kan afgøre, om et svar er korrekt, og give serveretten videre.
Det vil sige, man kan ikke selv tage serveretten, og 3. person kan ikke tildele en person serveretten.

Det vil også sige, at kun spørgeren kan afgøre tvivlsspørgsmål.

Derfor har spørgeren også en pligt til, dels at være meget på, indtil serveretten er givet videre, ligesom spørgeren har en pligt til at læse samtlige indlæg grundigt.

3) Man kan ofte forlange/forvente et minimum af dokumentation for korrekt svar - afhængigt af spørgsmålets karakter.
Forventer spørgeren en dybere begrundelse, skal dette klart fremgå af spørgsmålet.
Der henstilles til, at dette kun gøres i særlige tilfælde, da hovedformålet med legen er, at der er en vis fremdrift i den, således at spørgeretten jævnligt (=gerne dagligt!) skifter.
Det vil sige, at spørgsmålene helst skal have en karakter, hvor alle kan være med - med en minimal indsats.

"Hvis du føler dig træt og uduelig, så husk på, at du en gang var den bedste og hurtigste blandt millioner af sædceller!"

"Never judge a man until you have walked a mile in his moccasines" (Gl. apache-ord)
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Lau Bjerno

Indmeldt: 24. jan 2005
Geografisk sted: Danmark

IndlægSkrevet: Tors mar 09, 2006 15:52    Emne: Re: Reglerne for en lille leg Besvar, med citat

Michael D. F. Sørensen skrev:
Jeg tror, vi trænger til en opsummering af reglerne.

Det kan gøres meget let:
Hermed startskuddet til en lille leg, der i al sin enkelhed går ud på, at jeg starter med at stille et spørgsmål.

Den, der først svarer rigtigt, får lov til at stille det næste spørgsmål!

Lau Bjerno skrev:
Er der nogen nærmere regler for denne leg? Skal spørgeren f.eks. selv kende svaret på sit spørgsmål? Very Happy

Naturligvis! Cool

Og spørgeren er suveræn dommer, og afgør, hvem der har svaret rigtigt!
(men bør naturligvis også være modtagelig for, at der kan være nogen, der kan dokumentere mere korrekt viden!).

Et svar bør så vidt muligt dokumenteres, men det er ikke noget krav.
Spørgeren afgør, hvorvidt et svar er fyldestgørende nok.

Sådan! Ikke videre!
Men...

Dels fordi, der er kommet mange nye til, dels fordi mange gamle måske også har glemt dem.

Bob-bob - den begrundelse for ønsket om en "opsummering" er vi nok flere, der ikke helt tror på... Wink

1) Den, der først svarer korrekt, får serven.

Ja, det er der jo intet nyt i, men...

Det vil sige, man kan ikke selv tage serveretten, og 3. person kan ikke tildele en person serveretten.

Nu er jeg ikke helt sikker på, hvad der menes med "3. person", men det er jo altså ganske ofte sket, at den, der har serven, har givet den videre til en bestemt person uden at stille noget spørgsmål, og da ingen hidtil har protesteret imod dette, må det vist anses for lovligt.

Derfor har spørgeren også en pligt til, dels at være meget på, indtil serveretten er givet videre, ligesom spørgeren har en pligt til at læse samtlige indlæg grundigt.

Hov hov! Dette er ingen opsummering af reglerne, men en helt ny regel! Og det går vist ikke at lave nye regler midt i legen!
Men jeg tænkte jo nok, at det ikke kun var en opsummering, men et forsøg på at tillempe reglerne til egen smag!

3) Man kan ofte forlange/forvente et minimum af dokumentation for korrekt svar - afhængigt af spørgsmålets karakter.
Forventer spørgeren en dybere begrundelse, skal dette klart fremgå af spørgsmålet.
Der henstilles til, at dette kun gøres i særlige tilfælde, da hovedformålet med legen er, at der er en vis fremdrift i den, således at spørgeretten jævnligt (=gerne dagligt!) skifter.

Igen helt nye regler, der i øvrigt slet ikke harmonerer med den hidtidige praksis, hvor legen ofte har ligget stille - i hvert fald i kortere tidsrum af nogle dages varighed - og hvorfor skal det nu være odiøst?

Det vil sige, at spørgsmålene helst skal have en karakter, hvor alle kan være med - med en minimal indsats.

Også en regel, der langt fra altid er blevet fulgt - heldigvis! En af charmerne ved legen har da netop været den vekslende sværhedsgrad og de skiftende emner, der nogle gange kalder på almenviden - andre gange på specialviden.

Jeg mener ikke, man sådan kan lave nye regler. Men man kan da komme med nogle henstillinger til deltagerne - eller lidt vejledning.
Som f.eks:

Det er nok lettest for en spørger at afgøre, hvem der først har svaret rigtigt, hvis han læser alle de afgivne svar!
Dette udelukker dog ikke, at visse svar undertiden kan afvises blot ved en overfladisk skimning.

Hvis spørgeren har specielle forventninger eller krav til svarets indhold eller udformning, vil det i de fleste tilfælde være at foretrække, hvis der klart gøres opmærksom på dette, når spørgsmålet stilles.
Dette udelukker dog ikke, at det ved visse opgavetyper vil kunne anses for underforstået, at mellemregninger og/eller argumentation skal medtages i svaret.
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

IndlægSkrevet: Tors mar 09, 2006 21:53    Emne: Re: Reglerne for en lille leg Besvar, med citat

Lau Bjerno skrev:

Nu er jeg ikke helt sikker på, hvad der menes med "3. person", men det er jo altså ganske ofte sket, at den, der har serven, har givet den videre til en bestemt person uden at stille noget spørgsmål, og da ingen hidtil har protesteret imod dette, må det vist anses for lovligt.

Du har misforstået, hvad jeg skriver!

Jeg taler IKKE om at videregive serven, for det er naturligvis fuldt ud legalt, men derimod de situationer, vi havde "tidligt på sæsonen", hvor andre end spørgeren forsøgte at afgøre, at nu har en person serven.

Det går naturligvis ikke!

Lau Bjerno skrev:

Hov hov! Dette er ingen opsummering af reglerne, men en helt ny regel! Og det går vist ikke at lave nye regler midt i legen!
Men jeg tænkte jo nok, at det ikke kun var en opsummering, men et forsøg på at tillempe reglerne til egen smag!

Nu ved jeg ikke helt, hvad jeg skal lægge i de motiver, du forsøger at skyde mig i skoene omkring tillempning til egen smag, men reglen er nu ganske rigtigt opstået på baggrund af, at en spørger klart har indrømmet ikke at have læst alle svar grundigt, og det går naturligvis ikke!

Og at du ikke mener, at det går at lave nye regler undervejs, er da en besynderlig holdning at indtage?!

Naturligvis kan man lave nye regler undervejs!

Sådan er dette samfund, det er ikke en statisk størrelse, men noget dynamisk, der konstant er i udvikling, så naturligvis kan nye regler komme til, når behovet herfor opstår!

Hvis du ikke bryder dig om reglen, står det dig frit for ikke at deltage i legen...

Lau Bjerno skrev:

Igen helt nye regler, der i øvrigt slet ikke harmonerer med den hidtidige praksis, hvor legen ofte har ligget stille - i hvert fald i kortere tidsrum af nogle dages varighed - og hvorfor skal det nu være odiøst?

Det er korrekt, at praksis - desværre! - har været, at legen har ligget stille i flere dage, og det, synes jeg, er sørgeligt, for det har aldrig været intentionen, hvorfor denne regel gerne skulle bryde med det.

Derudover:
Kan vi venligst ikke stoppe al den her ordkløveri, og så komme videre med det primære?

Deltag på præmisserne, eller lad være med at deltage. Det er et frit land, vi lever i!

"Hvis du føler dig træt og uduelig, så husk på, at du en gang var den bedste og hurtigste blandt millioner af sædceller!"

"Never judge a man until you have walked a mile in his moccasines" (Gl. apache-ord)
Tilbage til toppen
Hans Nissen

Indmeldt: 03. jan 2005

IndlægSkrevet: Tors mar 09, 2006 22:11    Emne: Besvar, med citat

[retorisk]Man skal stoppe mens legen er god ... siges det. Bør man så fortsætte, når den er dårlig?! [/retorisk]
Lau Bjerno

Indmeldt: 24. jan 2005
Geografisk sted: Danmark

IndlægSkrevet: Tors mar 09, 2006 22:40    Emne: Besvar, med citat

Foreløbig kan vi vist ikke komme videre med det primære, Michael, eftersom Byrial har givet dig serven, mens du åbenbart ikke vil have den.

Så indtil en af jer bestemmer sig for at serve, kan vi vel godt bruge lidt tid på at diskutere "sekundære" ting.

At lave om på reglerne i legen, mens den kører, opfatter jeg som svarende til f.eks. at ændre reglerne for et igangværende skakparti - lidt uheldigt. Og det er i øvrigt slet ikke nødvendigt, som jeg ser det.

Angående de motiver jeg "skyder dig i skoene", troede jeg du kunne forstå en halvkvædet vise, men lad mig da så skære det ud i pap:

På mig virker det grangivelig, som om du nægter at acceptere Byrials dom, om at dit svar ikke var fyldestgørende, og at du derfor ønsker at lave reglerne om, så at du i et lignende tilfælde i fremtiden ville få serven.

Din fortsatte nægtelse af at tage en serv, der bliver dig tilbudt - først af mig og nu af Byrial - virker desuden på mig decideret konfliktsøgende og uvenlig og som en fortsat fastholdelse af, at du finder dig uretfærdigt behandlet. Hvilket jeg egentlig tror, du er den eneste, der mener, at du er blevet; Byrial har beklaget, at han overså dit svar, men har efterfølgende klart givet udtryk for, at dit svar ikke var tilstrækkeligt.

Og det synes jeg, du burde acceptere ved at fortsætte legen. Vi kender alle reglerne udmærket.
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Sander Ehmsen

Indmeldt: 11. nov 2004
Geografisk sted: 5230 Odense M.

IndlægSkrevet: Tors mar 09, 2006 22:46    Emne: Besvar, med citat

Lau Bjerno skrev:

At lave om på reglerne i legen, mens den kører, opfatter jeg som svarende til f.eks. at ændre reglerne for et igangværende skakparti - lidt uheldigt. Og det er i øvrigt slet ikke nødvendigt, som jeg ser det.

Der er nu forskel! Dette er en konstant opbrudt leg, der hele tiden starter forfra. Du kan ikke sammenligned med et skakparti, da det er en kontinuerlig proces, der ikke på samme måde er opbrudt! Du kunne måske sammenligne med en skakkarriere bestående af mange skakpartier, hvor jeg ærlig talt synes, det er i orden at ændre lidt på reglerne, hvis man finder, nogle er uhensigtsmæssige...

Man skal passe på med at ´regle´ en leg til døde, men samtidig må man også være instillet på at skære det ud i pap, hvis der opstår konflikter, der mere ville være med til at dræbe legen.
Så jeg synes det er positivt med et gennemgående regelsæt, som forhåbentlig KUN bliver taget frem i ekstreme nødstilfælde.
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

IndlægSkrevet: Tors mar 09, 2006 23:01    Emne: Besvar, med citat

Lau Bjerno skrev:
Foreløbig kan vi vist ikke komme videre med det primære, Michael, eftersom Byrial har givet dig serven, mens du åbenbart ikke vil have den.

Er det fordi, du ikke kan læse, eller ikke vil læse?

Som du kunne se af mit indlæg i legen (postet ca. 8 timer FØR dit indlæg!), så afventede jeg et svar fra Byrial.

Det har han nu givet, og jeg har servet (mere end en halv time FØR dit indlæg!).

Så lad os nu komme videre med det primære.

Resten af dit indlæg har Sander så glimrende svaret på.

Tilbage til toppen
Byrial Jensen

Indmeldt: 26. dec 2005
Geografisk sted: Viborg

IndlægSkrevet: Tors mar 09, 2006 23:11    Emne: Besvar, med citat

Lau Bjerno skrev:

Er det fordi, du ikke kan læse, eller ikke vil læse?

Som du kunne se af mit indlæg i legen, så afventede jeg et svar fra Byrial.

Det har han nu givet, og jeg har servet.

Så lad os nu komme videre med det primære.

Resten af dit indlæg har Sander så glimrende svaret på.

Michael, behøver du konstant at fornærme dine meddebatører, i dette tilfælde Lau? Selvfølgelig kan Lau læse. Det kan du utvivlsomt også, men det ser dog ikke ud som om at du gør det, når du følte behov for at spørge mig i en privat besked selvom jeg to gange forinden havde overdraget dig serven.
Tilbage til toppen
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

IndlægSkrevet: Tors mar 09, 2006 23:15    Emne: Besvar, med citat

Byrial Jensen skrev:

Michael, behøver du konstant at fornærme dine meddebatører, i dette tilfælde Lau? Selvfølgelig kan Lau læse. Det kan du utvivlsomt også, men det ser dog ikke ud som om at du gør det, når du følte behov for at spørge mig i en privat besked selvom jeg to gange forinden havde overdraget dig serven.

Selvfølgelig kan Lau læse, så HVORFOR skriver han så, som han gør?

Nå, men lad nu det ligge...

Ja, jeg bad dig om svar to gange, for jeg mente, og mener stadig, at serven var din.

Men okay, du har givet den videre til mig.
Tak for det.
Jeg har taget imod serven, og har servet.

Og så lad os nu komme videre...!

Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> En lille leg Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Side 1 af 1

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum