Forum Indeks
Forum for E-skakklubben

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Blitz vs. Long games
Gå til side 1, 2  Næste

Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Teori, skaktips og læringsobjekter
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Nygren

Indmeldt: 23. maj 2005
Geografisk sted: Lyngby

IndlægSkrevet: Man apr 24, 2006 23:54    Emne: Blitz vs. Long games Besvar, med citat

I mit forsøg på at blive bedre til skak (pt. rated 1274), er jeg begyndt at spille skak over nettet. Tidligere læste jeg næsten kun i skakbøger og de eneste partier jeg spillede var dem i klubturneringen (120 min + 30 min efter 40 træk).

"Problemet" er dog at jeg er faldet for blitz skak. Dvs. partier der har en varighed på under 15 min pr. spiller. Kan disse partier have en positiv effekt på de lange partier, eller er det 100% en anden verden ?

Jeg føler selv at det er god øvelse især for udviklingen af mine åbninger fordi jeg får indøvet en rutine. Ryger jeg efter få træk ud i en variant jeg ikke kender, tjekker jeg den i ChessBase og finder de rigtige svar.

Hvad kan I anbefale? Ønsker primært at blive bedre til langtidsskakken.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email Besøg brugerens webside MSN Messenger
Aage Olsen

Indmeldt: 17. nov 2004
Geografisk sted: Randers

IndlægSkrevet: Tirs apr 25, 2006 13:57    Emne: Besvar, med citat

Lynskak er absolut en metode til at få spillet en masse partier med en bestemt åbning og dermed få trækkene "ind under huden", som det går lidt hurtigt.

En god ide til dette formål er konsekvent at spille den samme åbning/variant mange gange - både med sort og hvid og helst mod mange forskellige spillere. Hvis det er muligt så gem partierne og reparer huller og fejl og så prøv igen!

Kvaliteten af trækkene er naturligvis ikke så god når der spilles med kortere betænkningstid, men åbningstrækkene skal helst ligge som nogenlunde paratviden - det opnår du ved at spille mange lynpartier.

Ellers kan du prøve at tilmelde dig en tematurnering i lige netop den åbningsvariant, som du ønsker at komme til at kende bedre - det er også en god undskyldning for at få studeret lidt.

Ellers har jeg selv brugt meget at løse kombinationsopgaver for at forbedre min spillestyrke i mine unge år. Det har jeg stor glæde af nu ca. 25 år senere, hvor teorikendskabet er rustent, men de taktiske færdigheder stadig er nogenlunde skarpe. Der opstår utroligt mange 2-3 træks kombinationer i løbet af et parti og jo flere gange du har set temaet før, jo større er chancen for at du opdager den (eller muligheden) i et parti.

Der findes mange elektroniske opgavesamlinger på nettet - ellers sælger skaksalget nogle ganske gode af slagsen.

Held og lykke!
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Sander Ehmsen

Indmeldt: 11. nov 2004
Geografisk sted: 5230 Odense M.

IndlægSkrevet: Tirs apr 25, 2006 16:28    Emne: Besvar, med citat

Jep!
Især det med genkendelse af temaer. Jo flere gange man har fået Lxf7 i hovedet, jo lettere er det at huske, det er en reel trussel!
Jeg har også haft stor glæde af lyn-partier mht. teknikker til at åbne en lukket stilling, hvor jeg sidder med løberparret.

Så det er en god idé, men man skal vist holde sig fra Bulletskak. (under 3min). Det er mest overfladiske stillingsgenkendelser, man ser, samt evnen til at regne hurtigt og overhovedet ikke dybt. Men sådan en 3-10 min skak er vist ret givende.
Sander Ehmsen

IndlægSkrevet: Tirs apr 25, 2006 21:03    Emne: Besvar, med citat

Jo lavere ens rating er, jo bedre indvirkning har lyn vist. For så får man en masse partier ind under huden, og det er jo som regel, det man mangler for at komme lidt højere op i styrke (Når man er lavtrated.).

Så go for it. Playchess kan varmt anbefales (Lige ud over,det ikke er gratis Sad )
Lau Bjerno

Indmeldt: 24. jan 2005
Geografisk sted: Danmark

IndlægSkrevet: Ons apr 26, 2006 2:47    Emne: Besvar, med citat

Jeg tror ikke, man skal spekulere så meget over, om lynskak generelt gavner spillestyrken eller ej.

Hvis du synes, lyn er sjovt, så spil lyn - ellers lad være!

Mikhail Botvinnik blev en gang spurgt om han aldrig spillede lyn, og han svarede, "jo, jeg har da en gang spillet et lynparti - det var på en togrejse i 1939". Så det var åbenbart ikke noget for ham, men han blev jo alligevel en meget stærk verdensmester.

Mikhail Tal spillede altid lyn - helst døgnet rundt, hvis han kunne finde nogen at spille med, om det så var hotelportieren eller køkkenmedhjælperen. Og han blev som bekendt også verdensmester.

Dyrk skak på de måder, der fængsler dig mest, og gør det tit og meget, så opnår du den største og hurtigste fremgang. For hvis du er 100% opslugt af spillet, lærer du meget, meget mere, end hvis du kun er halvt opmærksom.
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Frode Benedikt Nielsen
Site Admin

Indmeldt: 14. jan 2005
Geografisk sted: Frederiksberg Skakforening af 1920

IndlægSkrevet: Ons apr 26, 2006 6:33    Emne: Besvar, med citat

Lau Bjerno skrev:
Jeg tror ikke, man skal spekulere så meget over, om lynskak generelt gavner spillestyrken eller ej.

Hvis du synes, lyn er sjovt, så spil lyn - ellers lad være!

Mikhail Botvinnik blev en gang spurgt om han aldrig spillede lyn, og han svarede, "jo, jeg har da en gang spillet et lynparti - det var på en togrejse i 1939". Så det var åbenbart ikke noget for ham, men han blev jo alligevel en meget stærk verdensmester.

Mikhail Tal spillede altid lyn - helst døgnet rundt, hvis han kunne finde nogen at spille med, om det så var hotelportieren eller køkkenmedhjælperen. Og han blev som bekendt også verdensmester.

Dyrk skak på de måder, der fængsler dig mest, og gør det tit og meget, så opnår du den største og hurtigste fremgang. For hvis du er 100% opslugt af spillet, lærer du meget, meget mere, end hvis du kun er halvt opmærksom.

Jeg husker ikke hvor og af hvem - men for korrekthedens skyld - det andet sted i Forum står Botvinnik nævnt til at have taget toget i 1929.
Tilbage til toppen
Hans Nissen

Indmeldt: 03. jan 2005

IndlægSkrevet: Ons apr 26, 2006 8:14    Emne: Besvar, med citat

Frode Benedikt Nielsen skrev:
Jeg husker ikke hvor og af hvem - men for korrekthedens skyld - det andet sted i Forum står Botvinnik nævnt til at have taget toget i 1929.

Men spørgsmålet er: Var det lyntoget? Wink Very Happy Laughing Cool
Lau Bjerno

Indmeldt: 24. jan 2005
Geografisk sted: Danmark

IndlægSkrevet: Ons apr 26, 2006 10:40    Emne: Besvar, med citat

Frode Benedikt Nielsen skrev:

...og sådan kan enhver debat køre af sporet Wink

(Men du har jo ret): http://eskak.dk/BB/viewtopic.php?p=3780&highlight=botvinnik#3780
Preben Høj

Indmeldt: 22. sep 2005

IndlægSkrevet: Ons apr 26, 2006 15:22    Emne: Besvar, med citat

Og for at køre det helt ud - så spillede Botvinnik mere end et enkelt lynparti:

Citat:
The last time I played blitz was in 1929 in a train. We travelled with a team from Leningrad to Odessa to play a championship match and we had a blitz tournament during the train journey. I came first.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Nygren

IndlægSkrevet: Ons apr 26, 2006 19:05    Emne: Besvar, med citat

Hmm skakordkløveri når det er bedst !!

Ligesom joken om hvorfor skakspillere godt kan lide at sidde på lokum.

Godt jeg nået at få et par gode råd om det jeg spurgte om inden min tråd skiftede emne. Tak for de gode råd.
Håber der er flere Smile
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email Besøg brugerens webside MSN Messenger
Sander Ehmsen

IndlægSkrevet: Ons apr 26, 2006 19:12    Emne: Besvar, med citat

JEp her kommer endnu et!
Lad være med at tro, ma nkan blive god til skak, ved at læse. Man må sgu have fingrene ned i skidtet. Det er okay at læse lidt åbningsteori, men stop rimeligt hurtigt. Og spil meget lyn med det. Så kommer man i tvivl, og så slår man op og undres. Det er en god metode til at lære åbninger. Især hvis man enten er lidt perfektionistisk, ihærdig eller glad for skak!
Frode Benedikt Nielsen
Site Admin

Indmeldt: 14. jan 2005
Geografisk sted: Frederiksberg Skakforening af 1920

IndlægSkrevet: Ons apr 26, 2006 19:28    Emne: Besvar, med citat

Jeg har nu altid primært brugt lyn (og hurtigskak) til at træne slutspil. Når man de første 100 gange har vredet hele points ud af remisslutspil, er det meget nemmere at se temaerne når man spiller rigtig skak. Det svære er at sidde på hænderne og lade være med at trække SELVOM TRÆKKET ER INDLYSENDE.

Fordelen ved lyn er også, at man lærer at sætte mat med konge og tårn mod tårn på 10-15 sekunder.
Tilbage til toppen
Nygren

IndlægSkrevet: Ons apr 26, 2006 21:10    Emne: Besvar, med citat

Sander Ehmsen skrev:
JEp her kommer endnu et!
Lad være med at tro, ma nkan blive god til skak, ved at læse. Man må sgu have fingrene ned i skidtet. Det er okay at læse lidt åbningsteori, men stop rimeligt hurtigt. Og spil meget lyn med det. Så kommer man i tvivl, og så slår man op og undres. Det er en god metode til at lære åbninger. Især hvis man enten er lidt perfektionistisk, ihærdig eller glad for skak!

Ja det er netop her jeg har begået en fejl. Har læst en masse om bl.a. "bad vs. good bishops", "open files" osv osv. Mange af de bøger jeg har læst er emneopdelt. De tilhørende opgaver i bogen løser jeg forholdsvis nemt, men det skyldes jo nok at man opsøger den løsning der svarer til det emne man læser om. Når jeg derimod sidder nede i klubben er der ikke nogen der hvisker mig i øret at nu handler det om "open files" eller et andet emne.

Jeg spiller på FICS hvor jeg gemmer de fleste at mine partier. Ideen er at jeg smider partiet ind i Fritz og ser hvor de først fejl bliver begået. Den helt store analyse kræver lidt mere fritid, men ihvertfald se hvor jeg skulle have rykket anderledes.

Eksempelvis har jeg spillet Caro Kann som sort. Halvdelen af dem jeg spiller imod svarer med 2. Lc4, hvilket man ikke lige finder meget af i teoribøgerne. Og så er jeg allerede lidt småforvirret fordi det har jeg jo ikke læst nogen steder. Så hellere begå fejlene i lynskakken og undgå dem i næste runde hvor Lc4 kommer.
Tilbage til toppen
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

Indmeldt: 03. nov 2004
Geografisk sted: Tilst

IndlægSkrevet: Ons apr 26, 2006 21:21    Emne: Besvar, med citat

Nygren skrev:

Ja det er netop her jeg har begået en fejl. Har læst en masse om bl.a. "bad vs. good bishops", "open files" osv osv. Mange af de bøger jeg har læst er emneopdelt. De tilhørende opgaver i bogen løser jeg forholdsvis nemt, men det skyldes jo nok at man opsøger den løsning der svarer til det emne man læser om. Når jeg derimod sidder nede i klubben er der ikke nogen der hvisker mig i øret at nu handler det om "open files" eller et andet emne.

Derfor er det sikkert en meget god øvelse alligevel, for pludselig en dag sidder du med en stilling, hvor du (måske ubevidst?) genkender et mønster, du tidligere er stødt på i dine øvelser!?

"Hvis du føler dig træt og uduelig, så husk på, at du en gang var den bedste og hurtigste blandt millioner af sædceller!"

"Never judge a man until you have walked a mile in his moccasines" (Gl. apache-ord)
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Sander Ehmsen

IndlægSkrevet: Ons apr 26, 2006 22:03    Emne: Besvar, med citat

Michael D. F. Sørensen skrev:
Nygren skrev:

Derfor er det sikkert en meget god øvelse alligevel, for pludselig en dag sidder du med en stilling, hvor du (måske ubevidst?) genkender et mønster, du tidligere er stødt på i dine øvelser!?

Jep! Men det er altså bedst, først at have en lidt større styrke end 1300, før man studerer for meget teori. Man skal jo først have en god føling, og den, mener jeg, kommer bedst ved at få høvlet nogle partier af. Og efter hvert parti tænke - hvad var godt, og hvad var skidt. (Bare i meget grove træk!)
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Teori, skaktips og læringsobjekter Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Gå til side 1, 2  Næste
Side 1 af 2

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum