Forum Indeks
Forum for E-skakklubben

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Smith Morra Gambit.
Gå til side 1, 2  Næste

Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Teori, skaktips og læringsobjekter
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Sander Ehmsen

Indmeldt: 11. nov 2004
Geografisk sted: 5230 Odense M.

IndlægSkrevet: Ons aug 30, 2006 14:00    Emne: Smith Morra Gambit. Besvar, med citat

Jeg skal spille mod denne gambit på mandag. Jeg har spillet mod en fra klubben, og vi er endt i samme variant. De første par partier, fik jeg edge i åbningen, men han er kommet efter det, og det er nu ham, der ved, hvor mit systems svagheder er.

1.e4-c5 2. d4-cxd4 3. c3-g6
Her slog han så i gamle dage:
4. cxd4-d5 5. e5-Lg7 6. Sf3 Lg5 osv.

Det er fint nok for mig. Denne variant kanj eg godt lide at spille.
Men så fandt han på det irriterende, omend åbenlyse.
4.Lc4-e6, hvor jeg så ikke kan få min hvidfeltet løber ud. Og han får bare en god variant. For jeg tør ikke rigtigt slå c3.

Hjælp mig! Er der nogle stampartier, som jeg bør kende. Hvad gør jeg?!
Jørgen Toldsted

Indmeldt: 13. feb 2006
Geografisk sted: Hillerød

IndlægSkrevet: Ons aug 30, 2006 14:35    Emne: Besvar, med citat

Kombinationen 4.e6 og 3.g6 støder mit positionelle hjerte. Hvorfor skal din sortfeltede løber have 2 udgange?

Ikke desdo mindre har jeg fundet nedenstående parti, som jeg ikke har haft tid til at gennemspille, men måske kan det inspirere.

[Event "Internet Section 11B g/8'+2""]
[Site "Dos Hermanas"]
[Date "2004.03.11"]
[Round "5"]
[White "Newman,Alex"]
[Black "McKenzie,Colin"]
[Result "0-1"]
[Eco "B20"]
1.e4 c5 2.Bc4 e6 3.c3 g6 4.d4 cxd4 5.cxd4 Bg7 6.Nc3 Nc6 7.Nge2 Nge7 8.0-0 0-0
9.Be3 d5 10.Bd3 dxe4 11.Nxe4 Nf5 12.Bg5 f6 13.Be3 Nxe3 14.fxe3 Nb4 15.Rf3 Nxd3 16.Qxd3 e5
17.d5 Bg4 18.Rf2 Rc8 19.N2c3 f5 20.Nd2 e4 21.Qb5 f4 22.Ndxe4 fxe3 23.Rxf8+ Qxf8 24.Rf1 Qe7
25.h3 e2 26.Nxe2 Qxe4 27.hxg4 Qxg4 28.Qxb7 Bd4+ 29.Nxd4 Qxd4+ 30.Kh1 Qh4+ 31.Kg1 Qd4+ 32.Rf2 Rc1+
33.Kh2 Qh4+ 0-1
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Jan R. Larsen
Gæst

IndlægSkrevet: Ons aug 30, 2006 14:47    Emne: Besvar, med citat

En anden mulighed er at give den bonde tilbage med det samme, med 4.-,d3...har ikke selv spillet det.

Sidst rettet af Jan R. Larsen Ons aug 30, 2006 20:05, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Sander Ehmsen

IndlægSkrevet: Ons aug 30, 2006 15:16    Emne: Besvar, med citat

Jørgen Toldsted skrev:
Kombinationen 4.e6 og 3.g6 støder mit positionelle hjerte. Hvorfor skal din sortfeltede løber have 2 udgange?

Ikke desdo mindre har jeg fundet nedenstående parti, som jeg ikke har haft tid til at gennemspille, men måske kan det inspirere.

[Event "Internet Section 11B g/8'+2""]
[Site "Dos Hermanas"]
[Date "2004.03.11"]
[Round "5"]
[White "Newman,Alex"]
[Black "McKenzie,Colin"]
[Result "0-1"]
[Eco "B20"]
1.e4 c5 2.Bc4 e6 3.c3 g6 4.d4 cxd4 5.cxd4 Bg7 6.Nc3 Nc6 7.Nge2 Nge7 8.0-0 0-0
9.Be3 d5 10.Bd3 dxe4 11.Nxe4 Nf5 12.Bg5 f6 13.Be3 Nxe3 14.fxe3 Nb4 15.Rf3 Nxd3 16.Qxd3 e5
17.d5 Bg4 18.Rf2 Rc8 19.N2c3 f5 20.Nd2 e4 21.Qb5 f4 22.Ndxe4 fxe3 23.Rxf8+ Qxf8 24.Rf1 Qe7
25.h3 e2 26.Nxe2 Qxe4 27.hxg4 Qxg4 28.Qxb7 Bd4+ 29.Nxd4 Qxd4+ 30.Kh1 Qh4+ 31.Kg1 Qd4+ 32.Rf2 Rc1+
33.Kh2 Qh4+ 0-1

Kvaliteten ser ikke alt for høj ud.
Men ideen med e6 er vel, at man vil give den hvidfeltet løber mindre plads at gå på, samt det forbereder d5-fremstødet!
- men nej, jeg kan heller ikke lide det.
Allan Rasmussen

Indmeldt: 18. mar 2006
Geografisk sted: Brabrand

IndlægSkrevet: Ons aug 30, 2006 16:01    Emne: Besvar, med citat

Jeg bryder mig bestemt heller ikke om 4...e6. Hvad med 4...Lg7 i stedet? Fx 5.cxd4 d5 6.cxd5 Sf6 - og I er tilbage i en teorivariant. Og 5.Lxd5 Sf6 ser fint ud for sort, imo.
Hvis hvid spiller 5.Sf3, må det, i mine øjne, rent logisk være korrekt at indskyde de to træk (et til hvert). Sort kan så følge op med Sf6, Sc6 eller dxc3 formentlig.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Sander Ehmsen

IndlægSkrevet: Ons aug 30, 2006 16:14    Emne: Besvar, med citat

Allan Rasmussen skrev:
Jeg bryder mig bestemt heller ikke om 4...e6. Hvad med 4...Lg7 i stedet? Fx 5.cxd4 d5 6.cxd5 Sf6 - og I er tilbage i en teorivariant. Og 5.Lxd5 Sf6 ser fint ud for sort, imo.
Hvis hvid spiller 5.Sf3, må det, i mine øjne, rent logisk være korrekt at indskyde de to træk (et til hvert). Sort kan så følge op med Sf6, Sc6 eller dxc3 formentlig.

Åhr ja, undskyld. Selvfølgelig kommer Lg7 først! Men så på Sf3, der er jeg ikke meget for Sf6, fordi han jo konsekvent har e5-truslen. Hvilket kan give mig en lettere akavet stilling. Sh6 istedet?

For at gøre det overskueligt igen, så får I lige varianten Smile.
1.e4-c5 2.d4-cxd4 3.c3-g6 4. Lc4-Lg7 5. Sf3

på 5.-Sf6 er e5 så ikke ubehageligt?

På 5.-Sc6 er cxd4 så ikke irriterende, da jeg så ikke har et d5-fremstød.

Hvad så med 5.-Sh6.
5.-dxc3 er Hvid ikke bare glad for det, da det vel så er en afart af gambitten?
5.-e6 ser positionelt grimt ud, ja, men det giver da e7 til krikken, og så har jeg een mere på d5. - meeen så er Lc8 jo ingen skønhed overhovedet. Og jeg kan godt blive presset, hvis den hvide sortfeltet løber kommer op og laver en binding.
Allan Rasmussen

IndlægSkrevet: Ons aug 30, 2006 16:39    Emne: Besvar, med citat

Sander Ehmsen skrev:
på 5.-Sf6 er e5 så ikke ubehageligt?

Jo, muligvis, det kræver ihf. nogle analyser af, hvorvidt det kan besvares med hhv. Sg4 eller Se4.

Sander Ehmsen skrev:
På 5.-Sc6 er cxd4 så ikke irriterende, da jeg så ikke har et d5-fremstød.

Jo, jeg synes også det ser behageligt ud for hvid. Men igen er der noget som 6...Db6 man bør kigge på.

Sander Ehmsen skrev:
Hvad så med 5.-Sh6.

Det tror jeg aldrig jeg kunne finde på at spille, med mindre Fritz kunne komme med et rigtig godt argument for det. Krikken må stå helt forkert på h6.

Sander Ehmsen skrev:
5.-dxc3 er Hvid ikke bare glad for det, da det vel så er en afart af gambitten?

Jo det kan det nemt blive ihf. Så det er nok en af de bedre varianter for sort. ;-)

Sander Ehmsen skrev:
5.-e6 ser positionelt grimt ud, ja, men det giver da e7 til krikken, og så har jeg een mere på d5. - meeen så er Lc8 jo ingen skønhed overhovedet. Og jeg kan godt blive presset, hvis den hvide sortfeltet løber kommer op og laver en binding.

Det ser nu også okay ud, da Dxd4 ikke længere er en mulighed. Giver formentlig hurtigt en lige stilling. Sorts hvidfeltede løber bliver næppe fantastisk god, men efter fx cxd4 d5 exd5 exd5, er den heller ikke ligefrem noget problembarn. Stillingen bør bare være lige.

Endelig er der jo forresten også stadigvæk muligheden 5...d3, der egentlig er ret logisk, når nu hvid har spillet Lc4. Det må også give en lige stilling. Spørgsmålet er så bare, hvilken af stillingstyperne man foretrækker...
Tilbage til toppen
Sander Ehmsen

IndlægSkrevet: Fre sep 01, 2006 19:57    Emne: Besvar, med citat

1.e4-c5 2.d4-cxd4 3.c3-g6 4. Lc4-Lg7 5. Sf3

5. -Dc7 har jeg fået anbefalet!

Der er der vel to muligheder. 6. Db3 og 6. Lb3.
Alt andet ligner tempotab.

Nå, men lad os kigge på mulighederne.

6. Db3-e6 (Fritz anbefaler d5, men det er slet ikke sådan noget skak, jeg kan finde ud af!) Her er der så igen nogle muligheder. Der er det naturlige 0-0, der sørger for Kongens sikkerhed. Men jeg tror, det er lige vel tidligt, da man vist kan søge fordel med Sa3.
7. 0-0-Sc6 Stillingen er jeg ret godt tilfreds med, som Sort. Man har mange strenge at spille på. Sb5 er en latent trussel. Og det er svært for Hvid at få bonden sikkert tilbage.

7.Sa3-a6 - jeg skal vel passe meget på Sa5. Nu mister Hvid dog muligheden for at aktivere springeren over c3, med dxc3, og derfor må gambitten være mindre værd nu! Så det naturlige på være cxd4

8.cxd4-Se7 (med kig på d5.)
9.o-o - o-o

Så er Sort da godt med! HAr jeg overset noget?! - eller er nogen uenige med mig. Kritik og debat modtages med kyshånd!!

(Jeg ønsker bare, min modstander ikke finder herind Wink.)
Allan Rasmussen

IndlægSkrevet: Man sep 04, 2006 13:09    Emne: Besvar, med citat

Jeg er ikke uenig i dine konklusioner. Men jeg synes det ser ud til, at hvid har et godt alternativ til 9.0-0, nemlig 9.Lg5. Og så bør man nok analysere grundigt på 9...Sbc6 10.d5. Jeg tror dog vi er ude i en ren teoretisk diskussion nu (= ikke så stor sandsynlighed for, at du kommer ud i det), og eftersom jeg anser Smith Morra for at være en tvivlsom gambit (altså at hvid ikke får tilstrækkelig kompens for den ofrede bonde), har disse varianter ikke så stor interesse for mig, så det må du formentlig selv give dig i kast med...

Men held og lykke med kampen.
Tilbage til toppen
Sander Ehmsen

IndlægSkrevet: Man sep 04, 2006 13:25    Emne: Besvar, med citat

Allan Rasmussen skrev:
Jeg er ikke uenig i dine konklusioner. Men jeg synes det ser ud til, at hvid har et godt alternativ til 9.0-0, nemlig 9.Lg5. Og så bør man nok analysere grundigt på 9...Sbc6 10.d5. Jeg tror dog vi er ude i en ren teoretisk diskussion nu (= ikke så stor sandsynlighed for, at du kommer ud i det), og eftersom jeg anser Smith Morra for at være en tvivlsom gambit (altså at hvid ikke får tilstrækkelig kompens for den ofrede bonde), har disse varianter ikke så stor interesse for mig, så det må du formentlig selv give dig i kast med...

Men held og lykke med kampen.

Bare fordi, der måske er andre, der kan drage glæde af mine timer med brættet og fritz. Så vil jeg lige komme med et svar på Allans indlæg.

9.Lg5 tror jeg ikke på. Det besvares vist bare med
9.-d5. Så dækker Damen d7, og Hvid skal hele tiden passe på den giftige Da5 skak. Så man kan ikke vinde nogen bonde, selvom det ser lovende ud.

På 9.0-0 - 0-0
Der er e3 vist det bedste felt til den Sortfeltet løber.
Fremstød som 10.d5 det tror jeg ikke på. Der bliver to isolanias, men det er vist til Sorts fordel, da han så nemt kan angribe Hvids. Hvid har meget svært ved at presse Sorts d-bonde.
Man skal også hele tiden have b5 fremstødet i mente som Sort. - det er en dejlig skubber!
Men
9.0-0 - 0-0 10.Le3 - d5 Igen på 11.exd5 spiller man 11.-b5
11. Ld3- Sbc6.
Nu har Hvid selvfølgelig noget terrænfordel! Uden tvivl. Så Hvid må stå bedst. Men man slipper for at skulle se Smith Morra gambitten i øjnene. Det er tit en fordel, da Hvid jo nok har kendskabet til den.

Det er det, jeg er kommet frem til. Jeg håber, det er brugbart for nogen. Tobias.S har vist fået mig overtalt til at lave en lille video om emnet, så det kan være, der kommer sådan een. Smile.
Leif Buch

Indmeldt: 13. mar 2005
Geografisk sted: Falster

IndlægSkrevet: Tirs sep 05, 2006 12:17    Emne: Besvar, med citat

Fik du så spillet det parti igår og hvordan gik det, blev det Smith-Morra gambit?
Sander Ehmsen

IndlægSkrevet: Tirs sep 05, 2006 12:34    Emne: Besvar, med citat

Leif Buch skrev:
Fik du så spillet det parti igår og hvordan gik det, blev det Smith-Morra gambit?

Ja. Det gik fint. Han faldt lige i mine fælder. Men så kom det evige problem - jeg kan ikke spille skak. Jeg er inde i en dårlig skakperiode for tiden. Jeg kan slet ikke regne.
Så selvom Fritz gav mig plus 5 i score, så taber jeg alligevel i 20 træk.

Åbningen er det mest interessante, der viser, det er godt at være velforberedt, især hvis man har nogle fælder Smile.

[Event "Blitz:10'"]
[Site "Faaborg"]
[Date "????.??.??"]
[Round "?"]
[White "New game"]
[Black "Fritz 9"]
[Result "1-0"]
[PlyCount "39"]
[TimeControl "600"]

1. e4 c5 2. Nf3 g6 3. d4 cxd4 4. c3 Bg7 5. Bc4 Qc7
6. Qb3 e6 7. cxd4 b5 8. Bxe6 Qxc1+ 9. Ke2 Qxh1 10. Bxf7+ Kf8 11. Bxg8 Rxg8 12.
Ng5 Ke7 13. Qf7+ Kd6 14. Qxg8 Qxg2 15. Qd5+ Kc7 16. Nc3 Nc6 17. Nxb5+ Kb7 18.
Nf7 Qg4+ 19. f3 Qe6 20. Nd8+ 1-0

Jeg brugte en halv time på træk 8. Valgte rigtigt, men kan ikke spille skak. Det er sgu for ringe. Så jeg er træt af skak for tiden Smile.
Lau Bjerno

Indmeldt: 24. jan 2005
Geografisk sted: Danmark

IndlægSkrevet: Tirs sep 05, 2006 13:02    Emne: Besvar, med citat

Et gæt uden at have kigget på partiet: Du har spillet en åbning der fører til stillingstyper, du ikke rigtig forstår. Og så hjælper åbningsforberedelserne altså ikke meget! Der to måder at tackle problemet:

Den sure måde, nemlig at tage tyren ved hornene og blive ved at spille åbningen og tage de tæv, der uundgåeligt følger med. Måden er kun anbefalelsesværdig, hvis man er en fantastisk stædig type, som er flintrende ligeglad med hvor mange knubs det koster, og som ikke mister nogen selvtillid overhovedet ved at tabe, men som bare VIL lære at forstå åbningen og de tilhørende stillingstyper, og som har energien til at blive ved, til sejrene kommer.

Den smarte måde, som må anbefales til alle andre skakspillere, nemlig at spille nogle andre åbninger, som passer en bedre, og så eventuelt vende tilbage til åbningen nogle år senere, når ens skakforståelse forhåbentlig er tilstrækkeligt modnet.

Sidst rettet af Lau Bjerno Tirs sep 05, 2006 13:04, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Lau Bjerno

Indmeldt: 24. jan 2005
Geografisk sted: Danmark

IndlægSkrevet: Tirs sep 05, 2006 17:15    Emne: Besvar, med citat

Er du nu helt sikker på, at dit valg i træk 8 var det rigtige? For mig ligner det, at du stikker hånden i en hvepserede; modigt, men næppe klogt. Hvids D+S og centralbønderne samarbejder utrolig godt, og din D kommer på afveje, samtidig med, at du forsømmer din udvikling! Er der noget i vejen med 8..fxe6?
Sander Ehmsen

IndlægSkrevet: Tirs sep 05, 2006 17:51    Emne: Besvar, med citat

Nej. Det er der ikke. Det er en rolige fortsættelse, der ikke vinder andet end en offi for en bonde. Stillingen bagefter er lige, men med en offi mere tilSort. Så nej, der er intet galt. Teknisk set er min plan med Dxc1 god. Jeg skal selvfølgelig bare smide min konge til d8, og så ikke forsøge at holde al mit materiale. men selv efter Kf8 -Lxg8-Txg8 kan jeg søge fordel. Det ville bare kræve, jeg turde spille d5. Jeg havde det i tankerne, men blev bange, for "jeg skulle jo have den bonde at gemme mig bag. Men analyser viser, det ikke er nødvendigt.
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Teori, skaktips og læringsobjekter Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Gå til side 1, 2  Næste
Side 1 af 2

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum