Forum Indeks
Forum for E-skakklubben

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Computer-skak
Gå til side 1, 2, 3  Næste

Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Generelt
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Peter Ulrik Röder

Indmeldt: 23. maj 2007

IndlægSkrevet: Tors maj 24, 2007 13:37    Emne: Computer-skak Besvar, med citat

Hej. Fedt site.

Jeg ville lige høre hvad I mener om computer-skak, om det har ødelagt skak fuldstændig? Jeg er tilbøjelig til at mene dette, men håber, at der sker et eller andet fremover, der vil redde skak. Det er ikke databaser som sådan, der har ødelagt skak, men i højere grad computerens vurdering, der gør, at spillere i dag følger Fritz som den ultimative sandhed. Dette er højst uheldigt, og forhindrer realistiske stillingsvurderinger. Selv nye skakbøger er præget af dette, såvel som statistik. Er skak blevet en sport for kyllinger, eller hvad? Den sportslige kamp ligger jo næsten kun i at spille på tiden efterhånden.

Jeg ville foreslå, at man i det mindste sætter tiden ned, så det sportslige niveau bliver højere. Der er alligevel ikke andet at tænke på i dag under en 5-timers EMT end hvad computeren ville have gjort her...

Eller hvad synes I?

Venlig hilsen
Peter
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Peter Ulrik Röder

IndlægSkrevet: Tors maj 24, 2007 13:40    Emne: Tilføjelse Besvar, med citat

Så vedrørende mestertitlen i skak er det jo i virkeligheden mester i "it" (altså computere) det drejer sig om...

jeg ville derfor foreslå, at man sætter "titlen" som dansk mesterspiller ned til fra 1700 i dansk rating, i stedet for 1900 som det har været i et stykke tid...
Tilbage til toppen
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

Indmeldt: 03. nov 2004
Geografisk sted: Tilst

IndlægSkrevet: Tors maj 24, 2007 14:23    Emne: Re: Computer-skak Besvar, med citat

Peter Ulrik Röder skrev:
Jeg ville foreslå, at man i det mindste sætter tiden ned, så det sportslige niveau bliver højere.

Øh, forholder det sig ikke lige omvendt? Shocked

"Hvis du føler dig træt og uduelig, så husk på, at du en gang var den bedste og hurtigste blandt millioner af sædceller!"

"Never judge a man until you have walked a mile in his moccasines" (Gl. apache-ord)
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

IndlægSkrevet: Tors maj 24, 2007 14:25    Emne: Re: Tilføjelse Besvar, med citat

Peter Ulrik Röder skrev:
Så vedrørende mestertitlen i skak er det jo i virkeligheden mester i "it" (altså computere) det drejer sig om...

jeg ville derfor foreslå, at man sætter "titlen" som dansk mesterspiller ned til fra 1700 i dansk rating, i stedet for 1900 som det har været i et stykke tid...

Nu er der jo ingen, der har en computer med ved brættet, og jeg blev altså selv mesterspiller længe før computerens indtog...

Hvad skulle idéen være med at nedsætte grænsen til 1700?

Titlen har jo alligevel ingen reel betydning?
(Hvorfor man lige så godt kunne afskaffe den!?)

"Hvis du føler dig træt og uduelig, så husk på, at du en gang var den bedste og hurtigste blandt millioner af sædceller!"

"Never judge a man until you have walked a mile in his moccasines" (Gl. apache-ord)
Tilbage til toppen
Lau Bjerno

Indmeldt: 24. jan 2005
Geografisk sted: Danmark

IndlægSkrevet: Tors maj 24, 2007 14:44    Emne: Re: Tilføjelse Besvar, med citat

Michael D. F. Sørensen skrev:
[Titlen har jo alligevel ingen reel betydning

Lige netop i dag tror jeg ikke, Brian vil være helt enig med dig! Wink

Sidst rettet af Lau Bjerno Tors maj 24, 2007 14:51, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Lau Bjerno

IndlægSkrevet: Tors maj 24, 2007 14:51    Emne: Re: Computer-skak Besvar, med citat

Peter Ulrik Röder skrev:
Hej. Fedt site.

Helt enig! Og velkommen til!

Peter Ulrik Röder skrev:
Jeg ville lige høre hvad I mener om computer-skak, om det har ødelagt skak fuldstændig?

Nej da! Det er computere da slet ikke i stand til!

Peter Ulrik Röder skrev:
Det er ikke databaser som sådan, der har ødelagt skak, men i højere grad computerens vurdering, der gør, at spillere i dag følger Fritz som den ultimative sandhed. Dette er højst uheldigt, og forhindrer realistiske stillingsvurderinger. Selv nye skakbøger er præget af dette, såvel som statistik. Er skak blevet en sport for kyllinger, eller hvad? Den sportslige kamp ligger jo næsten kun i at spille på tiden efterhånden.

Jeg ville foreslå, at man i det mindste sætter tiden ned, så det sportslige niveau bliver højere. Der er alligevel ikke andet at tænke på i dag under en 5-timers EMT end hvad computeren ville have gjort her...

Øh, er alt det dér noget, du har personlig erfaring for fra de nærskakturneringer, du har spillet??
For det er da stik imod al min erfaring og stik imod al logik, synes jeg!
Frode Benedikt Nielsen
Site Admin

Indmeldt: 14. jan 2005
Geografisk sted: Frederiksberg Skakforening af 1920

IndlægSkrevet: Tors maj 24, 2007 16:14    Emne: Re: Tilføjelse Besvar, med citat

Michael D. F. Sørensen skrev:
Peter Ulrik Röder skrev:

Nu er der jo ingen, der har en computer med ved brættet, og jeg blev altså selv mesterspiller længe før computerens indtog...

Hvad skulle idéen være med at nedsætte grænsen til 1700?

Titlen har jo alligevel ingen reel betydning?

Der er da flere år, hvor jeg godt ville have haft lov til at spille DM på 7 dage, men det er selvfølgelig en tilfældig valgt grænse, der ikke har med titlen at gøre.
Tidligere gav mestertitlen to rettigheder, i dag kun een. Det er ikke længere et krav, at man skal være mesterspiller for at benytte et kandidatresultat. Så det er kun valgbarhed til spillerudvalget, der er interessant.
Peter Ulrik Röder

IndlægSkrevet: Fre maj 25, 2007 12:36    Emne: Computer-skak Besvar, med citat

Hej. Det jeg mente med at sætte tiden ned, var at modstanderen så har kortere tid til at brygge sammen "hvad Fritz ville have spillet her... hvordan fritz vurderer denne stilling... hvad der stod i den bog jeg læste om denne åbning, osv."... Hvad tror I ellers der foregår inden i en spiller omkring 2000 i dag? Det er selvfølgelig lovligt, men det har ikke noget med sport at gøre efter min mening.

Der er efter min mening heller ingen grund til at anse 5 timers skak for mere seriøst end f.eks. lyn-skak. Bare se kvaliteten af Fischers partier dengang han vandt lyn-vm. Alle turneringspartier burde reguleres af det samme ratingsystem. Ratingsystemet er defekt, fordi det ikke rater alle seriøse partier en spiller spiller. Jeg har spillet 100vis af holdkampspartier og hurtigskakpartier, som ikke er blevet ratet. På hvilken måde er EMT-skak vigtigere eller mere seriøst og repræsentativt for skak-evner, osv., end 1-times partier? Man kan sagtens nå at spille et parti af høj kvalitet på en time.

Tak for svaret, Frode. Jeg kan forstå, at det så ikke gør nogen reel forskel som turneringsskakspiller om man har f.eks. 1700 eller 1900.

Venlig hilsen
Peter
Tilbage til toppen
Jan R. Larsen
Gæst

IndlægSkrevet: Fre maj 25, 2007 13:05    Emne: Re: Computer-skak Besvar, med citat

Peter Ulrik Röder skrev:
Man kan sagtens nå at spille et parti af høj kvalitet på en time.

Det er vist at "generalisere" lige lovlig meget. Det er BESTEMT ikke tilfældet........for alle. Ikke for mig ihvert fald. Kender mange som angiver B.T. ved EMT som EN af grundende. En anden meget brugt begrundelse er så de diskriminerende ryge-regler. Mange bække små, gør en stor å........altså grunde til IKKE at spille EMT, f.eks.
Tilbage til toppen
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

IndlægSkrevet: Fre maj 25, 2007 13:17    Emne: Re: Computer-skak Besvar, med citat

Peter Ulrik Röder skrev:
Hej. Det jeg mente med at sætte tiden ned, var at modstanderen så har kortere tid til at brygge sammen "hvad Fritz ville have spillet her... hvordan fritz vurderer denne stilling... hvad der stod i den bog jeg læste om denne åbning, osv."... Hvad tror I ellers der foregår inden i en spiller omkring 2000 i dag? Det er selvfølgelig lovligt, men det har ikke noget med sport at gøre efter min mening.

Som +2000 spiller i mere end 20 år kan jeg fortælle dig, at det slet slet ikke er det, der foregår i hovedet på os, når vi spiller "almindelig" skak!

Hverken hos mig, eller de hundredevis af andre +2000-spillere, jeg kender.

Hvor har du den forestilling fra?

Det nærmeste, jeg kan imødekomme dig på, er, at enkelte (typisk spillere langt UNDER 2000!!) forsøger at huske fra en bog, samt at enkelte i den anden ende af skalaen (dvs. +2400) erindrer andre stormestres partier, de har set, samt bruger deres hjemmeforberedelser.

Men hvad skulle der være galt i at blive inspireret af andres partier?

Det gør man da også indenfor alle andre områder!
Både sportsmæssigt og arbejdsmæssigt.

En fodboldtræner ser da en masse kampe med andre gode hold for at blive inspireret af andre spillesystemer, en arkitekt ser andre måder at bygge huse på etc.

Hvorfor må en skakspiller ikke gøre det?

Det er ren utopi at tro, at et flot skakparti udelukkende er kommet ved egen tankes kraft - man er altid i visse faser af partiet (ubevidst) inspireret af noget, man har set andre steder.

Tilbage til toppen
Lau Bjerno

IndlægSkrevet: Fre maj 25, 2007 13:38    Emne: Re: Computer-skak Besvar, med citat

Peter Ulrik Röder skrev:

Hvis der virkelig er spillere, der tænker sådan, som du beskriver (hvilket jeg tvivler meget på!!), så spilder de helt og aldeles deres tid! For der er da ingen, der - uanset hvor meget tid de bruger - kan vide hvad Fritz ville spille uden rent faktisk at starte programmet. Sagt med andre ord: Hvis en spiller på +2000 tænker sådan, mens han spiller, så har han ikke +2000 ret længe!

Peter Ulrik Röder skrev:
Der er efter min mening heller ingen grund til at anse 5 timers skak for mere seriøst end f.eks. lyn-skak. Bare se kvaliteten af Fischers partier dengang han vandt lyn-vm. Alle turneringspartier burde reguleres af det samme ratingsystem. Ratingsystemet er defekt, fordi det ikke rater alle seriøse partier en spiller spiller. Jeg har spillet 100vis af holdkampspartier og hurtigskakpartier, som ikke er blevet ratet. På hvilken måde er EMT-skak vigtigere eller mere seriøst og repræsentativt for skak-evner, osv., end 1-times partier? Man kan sagtens nå at spille et parti af høj kvalitet på en time.

Set fra mit synspunkt en værre omgang sludder og vrøvl! Det eneste, jeg kan få ud af det, er, at du åbenbart ikke selv er i stand til at udnytte din betænkningstid ordentligt i længere partier, og derfor heller ikke tror, andre kan.
Lynskak kan da bestemt også dyrkes som seriøs sport, men din påstand om, at kvaliteten af partierne ikke lider under den korte betænkningstid, viser kun, at din evne til at vurdere skaklig kvalitet... umuligt kan være af særlig høj kvalitet!

Peter Ulrik Röder skrev:
Tak for svaret, Frode. Jeg kan forstå, at det så ikke gør nogen reel forskel som turneringsskakspiller om man har f.eks. 1700 eller 1900.

Så har du vist misforstået! Frode mener blot at mestertitlen ingen reel betydning har, og at det derfor kan være revnende ligegyldigt hvilket ratingtal, der berettiger til den.
Hans Nissen

Indmeldt: 03. jan 2005

IndlægSkrevet: Fre maj 25, 2007 16:07    Emne: Besvar, med citat

Peter, du er selv en +2000 spiller, er det ovenstående, det du selv tænker under et parti?
Peter Ulrik Röder

IndlægSkrevet: Lør maj 26, 2007 12:49    Emne: computer-skak Besvar, med citat

Nå, ok, det er sikkert smukt og uendeligt sublimt og Morphy/Capablanca-agtigt det der foregår i kroppen på danske emt-spillere...........

nooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooot!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

jeg er forresten enig med ham der skrev, at man ikke kan gætte hvad fritz ville spille, men det forhindrer ikke folk i at prøve at gøre det. bare se alle skakbøger, der skrives i dag. de er præget af det. f.eks.: "The computer agrees, giving White a plus of over 1 point, so it´s as if White were already a clear pawn up." - Timothy Taylor, side 18, Beating the King´s Indian and Grünfeld.
Tilbage til toppen
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

IndlægSkrevet: Lør maj 26, 2007 19:43    Emne: Re: computer-skak Besvar, med citat

Peter Ulrik Röder skrev:
Nå, ok, det er sikkert smukt og uendeligt sublimt og Morphy/Capablanca-agtigt det der foregår i kroppen på danske emt-spillere...........

nooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooot!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hvad er din pointe...?

Nej, ingen spiller da som de to, ikke i nærheden af det, men det er da bestemt heller ikke det samme som, at vi sidder og prøver at gætte, hvad computeren mon ville spille nu...?!

Tilbage til toppen
Peter Ulrik Röder

IndlægSkrevet: Man maj 28, 2007 11:10    Emne: computer-skak Besvar, med citat

hvad er ellers pointen med at træne med fritz? det vigtigste ved fritz er den her måler/"facitliste" nede i hjørnet, ikke? jeg kunne forestille mig at specielt unge mennesker vil være gode til at spore ind på dens stil. spasskij har sagt det samme. man må virkelig tvivle på folks skakevner hvis de har lært og trænet med computeren, uanset deres rating...
jeg har selv fornylig spillet 2-2 i en landskamp med de nordiske lande i k-skak. de andre brugte nok også computere, men jeg fandt dog ud af af fritz ikke er uovervindelig i denne match. mine modstanderes rating var omkring 2250 og det lykkedes mig/fritz at tabe et af partierne. jeg tror fritz 9s officielle rating på omkring 2800-2900 er korrekt ,hvorimod Rybka utvivlsomt er bedre: +3000 rating.
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Generelt Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Gå til side 1, 2, 3  Næste
Side 1 af 3

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum