Forum Indeks
Forum for E-skakklubben

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Hvilket skakprogram ?

Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Generelt
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
ThomasPedersen

Indmeldt: 14. sep 2007

IndlægSkrevet: Lør sep 22, 2007 14:33    Emne: Hvilket skakprogram ? Besvar, med citat

Hvilket skakprogram bruger i til at spille mod computeren ?
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Hans Nissen

Indmeldt: 03. jan 2005

IndlægSkrevet: Lør sep 22, 2007 21:28    Emne: Besvar, med citat

Jeg spille nu sjældent mod computeren som sådan ...

Men lidt åbnings- og slutspilstræning i ny og næ ...

Ellers er det analyse mm. med Fritz X med seneste Rybka og Hiarcs 10 og så Chessbase 9.
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

Indmeldt: 03. nov 2004
Geografisk sted: Tilst

IndlægSkrevet: Søn sep 23, 2007 9:27    Emne: Besvar, med citat

Problemet er jo, at skakcomputerne er blevet så stærke, selv de billige af slagsen, at der ikke er megen fornøjelse ved at spille MOD dem...!

Havde en skakcomputer for mere end 25 år siden, som jeg spillede en del imod, men allerede den gang var de så stærke, at man skulle holde tungen lige i munden!

Derfor gør jeg også som Hans, bruger dem som værktøj til at forbedre mit spil med. Har Fritz 8 til efteranalyser, og bruger ellers ChessBase.

Har også en gammel version af ChessAssistent, men har ikke brugt den meget længe. Ellers et godt og overskueligt værktøj.

"Hvis du føler dig træt og uduelig, så husk på, at du en gang var den bedste og hurtigste blandt millioner af sædceller!"

"Never judge a man until you have walked a mile in his moccasines" (Gl. apache-ord)
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Lau Bjerno

Indmeldt: 24. jan 2005
Geografisk sted: Danmark

IndlægSkrevet: Søn sep 23, 2007 9:50    Emne: Besvar, med citat

Michael D. F. Sørensen skrev:
Havde en skakcomputer for mere end 25 år siden, som jeg spillede en del imod, men allerede den gang var de så stærke, at man skulle holde tungen lige i munden!

Ahr, mon dog det kan være mere 25 år siden? Det er altså før 1982? I Commodore 64'erens barndom??!
Jeg købte min første skakcomputer kort efter Vesterhavsturneringen 1988 - altså for 19 år siden, en Saitek Kasparov Turbo King, der kostede 2.500 kr. Den pralede af at spille til 2250 i rating, men spiller nok i virkeligheden snarere til en 1400-1500 - måske lidt mere i lyn. Det var den gang Atari satte nye standarder for hjemmecomputere med en CPU på (hold godt fast) hele otte megaherz!
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

IndlægSkrevet: Søn sep 23, 2007 12:59    Emne: Besvar, med citat

Lau Bjerno skrev:

Ahr, mon dog det kan være mere 25 år siden? Det er altså før 1982? I Commodore 64'erens barndom??!
Jeg købte min første skakcomputer kort efter Vesterhavsturneringen 1988 - altså for 19 år siden, en Saitek Kasparov Turbo King, der kostede 2.500 kr. Den pralede af at spille til 2250 i rating, men spiller nok i virkeligheden snarere til en 1400-1500 - måske lidt mere i lyn. Det var den gang Atari satte nye standarder for hjemmecomputere med en CPU på (hold godt fast) hele otte megaherz!

Ja, kære Lau, det er mere end 25 år siden!

Jeg købte den for opsparede midler som bybud, hvilket jeg var, fra jeg var 13-15 år (og nu er jeg 40 år).
Jeg var vist 14 år, da jeg købte den, for jeg havde den, da der var junior-DM i Haderslev...

"Hvis du føler dig træt og uduelig, så husk på, at du en gang var den bedste og hurtigste blandt millioner af sædceller!"

"Never judge a man until you have walked a mile in his moccasines" (Gl. apache-ord)
Tilbage til toppen
Lau Bjerno

Indmeldt: 24. jan 2005
Geografisk sted: Danmark

IndlægSkrevet: Søn sep 23, 2007 22:20    Emne: Besvar, med citat

Så har den næppe været ret stærk? Hvor god var du som 14-årig?
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Michael D. F. Sørensen
Site Admin

IndlægSkrevet: Tirs sep 25, 2007 15:47    Emne: Besvar, med citat

Lau Bjerno skrev:

Så har den næppe været ret stærk? Hvor god var du som 14-årig?

Ca. 1500 i rating

Tilbage til toppen
Hans Nissen

Indmeldt: 03. jan 2005

IndlægSkrevet: Fre sep 28, 2007 15:55    Emne: Besvar, med citat

Fritz's programmør udtalte for ikke så lang tid siden, at skakprogrammer såsom Fritz havde den samme skakviden som en 1400-1500 spiller.

At de så kan regne rimeligt dybt i mange varianter med denne viden er så der de adskiller sig.
Byrial Jensen

Indmeldt: 26. dec 2005
Geografisk sted: Viborg

IndlægSkrevet: Lør okt 06, 2007 12:03    Emne: Re: Hvilket skakprogram ? Besvar, med citat

ThomasPedersen skrev:
Hvilket skakprogram bruger i til at spille mod computeren ?

Jeg spiller heller ikke mod computeren, men bruger den nogle gange til efteranalyse. Jeg bruger Fruit 2.1 fordi det er et frit program.
(Den nyeste Fruit som er version 2.3.1, er gratis, men ikke fri). Jeg har overvejet at prøve de afledte frie programmer (GambitFruit og Toga II), men det er ikke blevet til noget endnu. Se omtale og downloadlinks i Wikipedia (link her).
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> Generelt Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Side 1 af 1

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum