Forum Indeks
Forum for E-skakklubben

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Spejlvendt?

Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> En lille leg
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Lau Bjerno

Indmeldt: 24. jan 2005
Geografisk sted: Danmark

IndlægSkrevet: Tors jun 10, 2010 15:04    Emne: Spejlvendt? Besvar, med citat

Jeg faldt pludselig over nedenstående gamle diskussion, og jeg undrer mig stadig stærkt over Michaels syn på tingene!

Michael D. F. Sørensen skrev:
I Marselisskoven nær Moesgård står en gammel runesten med indskriften "Fortsæt revolutionen".

Hvad særligt er der ved den indskrift?

Leif Buch skrev:
Den står ved Giber Å i Moesgård Skov!!
Man skal forstille sig man sidder inde i stenen og læser det, står det korrekt.
Står man og kigger på stenen er det spejlvendt!
Det er skrevet en efterårsnat i 1982 Wink Wink

Ja, det er lidt sjovt, at det officielt hedder sig i Moesgårds tekster til stenen, at det står spejlvendt.

Men det kan jeg altså ikke få det til at blive...?
Ja, forklaringen med at se det indefra, er god nok.
Men ellers er det faktisk mangelfuldt at sige, at det står spejlvendt, for rent faktisk er det skrevet bagfra!

At skrive noget bagfra er dog ikke det samme som, hvis det er spejlvendt, for er det "blot" spejlvendt, vil det stadig skulle læses fra venstre mod højre!

Og teksten her står nemlig fra højre mod venstre!

Lau Bjerno skrev:
Sikke da noget vrøvl!
Har du prøvet at tage en t-shirt med lidt tekst på og stille dig foran et spejl Michael?
Forskellen på en tekst, der er skrevet bagfra og en spejlvendt tekst er, at de enkelte bogstaver vender henholdsvis normalt og spejlvendt, men i begge tilfælde skal teksten da læses fra højre!

Hvis man skal forestille sig, ay man sidder inden i stenen, for at teksten bliver rigtig, så er den netop spejlvendt!

Næ, nu er det vist faktisk dig, der vrøvler!

For i dit eksempel med t-shirten, vender du netop teksten, idet den pludselig flugter med dig, modsat når du står og læser en tekst på en væg overfor dig.

Prøvede med et stykke papir, og pludselig gik det op for mig, at når jeg så vil læse papiret i spejlet, så har jeg jo rent faktisk vendt papiret om væk fra mig, og ikke imod mig, som jeg normalt ville læse det.
Hvis du holder papiret op, og læser igennem det (hvis det er tyndt nok), så står teksten nemlig fra højre mod venstre! (ganske som du så ser det i spejlet - for der bevares læseretningen!)

Nu har jeg taget et stykke papir og skrevet på det:

Ovenstående repræsenterer altså runerne set "inde fra stenen".

Nu går vi så uden for stenen og ser den anden side af papiret:

Lad os holde denne side op til mit badeværelsesspejl:

Jo, søreme: Det bliver rigtigt i spejlet!

Derfor udefra = spejlvendt!

Noget andet er så, at der stod (står?) en rest af et træ ved Kongevejen nær Tangkrogen med en "runetekst" skrevet med motorsav - og dèn var ikke spejlvendt, men netop bagfra - og ville derfor ikke se rigtig ud "indefra". Om kunstneren er den samme, og om han har begået samme "fejl" på stenen, ved jeg ikke, da jeg ikke har set stenen.
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget     Forum Indeks -> En lille leg Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Side 1 af 1

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum